AirlinesFinancieelFrequente reizigerKLMNL nieuwsOnderwerp

Reizigers moeten zelf compensatie regelen

Passagiers moeten zelf naar de rechter gaan om financiële compensatie te krijgen bij een vertraagde vlucht. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu hoeft hen daar niet bij te helpen, oordeelde de Raad van State.

De uitspraak volgt op een klacht van passagiers van KLM en Royal Air Maroc. Zij kregen van de maatschappijen geen vergoeding nadat hun vlucht vertraagd was. De passagiers wilden dat de staatssecretaris maatregelen nam tegen de maatschappijen. De staatssecretaris weigerde dat, waarna ook een bezwaarschrift afgewezen werd. De klagers stapten uiteindelijk naar de Raad van State.

Die oordeelt nu dat de staatssecretaris geen bevoegdheid heeft om in individuele gevallen te helpen. Europese regels verplichten dit niet. Het Nederlandse recht biedt hier bovendien ook geen basis voor. Passagiers kunnen bij de civiele rechter terecht, stelt de Raad van State. De Inspectie Leefomgeving en Transport treedt wel op als maatschappijen het passagiers moeilijk maken om compensatie te krijgen.

Compensatie
Luchtvaartmaatschappijen moeten reizigers een compensatie bieden als een vlucht meer dan drie uur vertraagd is. Reizigers moeten echter zelf om de compensatie vragen. Lang niet iedereen doet dat. In Nederland hebben reizigers recht op maximaal 600 euro. Alleen bij vertragingen of annuleringen door bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld extreem weer of stakingen, hoeven maatschappijen niet te compenseren.

Tags

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button