De kosten voor een extra landingsbaan in Londen moeten laag blijven, anders overweegt British Airways ergens anders uit te breiden. Dit stelt CEO Willie Walsh van moederbedrijf IAG.
Over de aanleg van een extra landingsbaan in Londen is veel te doen. Zowel Heathrow als Gatwick azen op de extra runway, maar slechts één van beide luchthavens krijgt ‘m. British Airways profiteert op beide luchthavens mee, maar volgens Willie Walsh, CEO van moederbedrijf IAG, is de baan te duur.
In een speech dreigde Walsh volgens Reuters met het stopzetten van de ontwikkeling van British Airways. “Als er een dure, inefficiënte uitbreiding komt op Heathrow of Gatwick, breiden wij uit via een andere luchthaven en hub”, stelde Walsh. Een besluit over welke luchthaven de baan krijgt, is nog niet genomen. Een onafhankelijke commissie adviseerde om Heathrow de baan te geven, maar dat stuit op bezwaar bij omwonenden, milieuclubs en vooraanstaande Britse politici.
Te duur
Zowel Heathrow als Gatwick willen flink uitbreiden met de nieuwe baan. Volgens Walsh moet de regering vooral het plan van Heathrow overwegen en wellicht veranderen. Door het plan, wat 18 miljard pond moet kosten, kunnen de prijzen op de luchthaven stijgen. Dat is schadelijk voor de economie, stelt Walsh. “Een extra baan moet gefaseerd worden om de kosten laag te houden. Er is geen noodzaak om alle infrastructuur in één keer aan te leggen.”
Eerder stelde Walsh al dat het plan wat hem betreft te duur is. Walsh wil dat gekeken wordt of de beide banen van Heathrow verlengd kunnen worden. Die zijn nu 3658 (baan 27L) en 3902 (27R) meter.
SimFlying gaat crowdfunden! Doe je mee?
Investeer in de nieuwe B737NG-simulator van SimFlying!
Je kan SimFlying helpen door mee te investeren via de gelanceerde crowdfundingcampagne. Leen geld en ontvang het binnen 5 jaar terug met mooie kortingen, of koop alvast een tegoedbon voor de nieuwe simulator.