• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Shopping Cart
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Air France-KLM neemt SAS over

    04/10/2023

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Compensatie voor overlast rond Schiphol

    02/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023
  • Achtergrond

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    De beste business class van Europa? | Flight Report

    01/10/2023

    Vliegen is zoveel meer

    30/09/2023

    Honderden vliegtuigmodellen: ‘Uit de hand gelopen hobby’

    30/09/2023

    Vreemde eenling: Piaggio Avanti

    27/09/2023
  • Editors’ choice

    Luchtmacht van start met grote oefening Frisian Flag

    03/10/2023

    Transfertaks: wel of geen politieke toekomst? | Analyse

    03/10/2023

    Saudia spuit hele vloot in retro-livery

    02/10/2023

    Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

    01/10/2023

    Corendon 737 MAX begint waar menig ander eindigt

    01/10/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»KLM, Schiphol roepen politiek op tot actie
Airlines

KLM, Schiphol roepen politiek op tot actie

RedactieBy Redactie28/06/2016Updated:24/06/20224 Mins Read
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Maurits Vink
Share
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

KLM, Schiphol, TUIfly en enkele andere grote luchtvaartbedrijven hebben een petitie ondertekend van werkgeversorganisatie VNO-NCW. Daarin wordt de politiek opgeroepen om meer te investeren in de luchtvaart en de lasten te verminderen.

De ondertekenaars onderstrepen het belang van de sector. “Luchtvaart Nederland is goed voor 370.000 banen en draagt maar liefst €27 miljard bij aan de Nederlandse economie. Schiphol zorgt ervoor dat de Metropoolregio Amsterdam een ‘hotspot’ is voor hoofdkantoren, Europese distributiecentra en financiële dienstverlening.”

Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, zegt dat “de mainport te belangrijk is voor de Nederlandse economie om sluipenderwijs te worden ondermijnd en links en rechts voorbij gestreefd te worden door concurrenten uit ambitieuze landen.”

Security
Volgens de ondertekenaars van de petitie zijn de hoge kosten van de security op Schiphol een groot probleem:

“Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen die vanaf Schiphol opereren worden op achterstand gezet, doordat op Schiphol de kosten van de security volledig worden betaald door de luchtvaartmaatschappijen en hun passagiers. In 2009 is al aangekondigd door het kabinet dat de kosten op security in lijn zouden komen met concurrenten. Maar tot op heden is dit niet gebeurd. Luchtvaartmaatschappijen betalen twee keer, één keer beveiligingskosten voor eigen bedrijfsvoering en daarnaast de € 282 mln. aan securitykosten op Schiphol.

De keuze om de luchtvaart in Nederland volledig voor de eigen security te laten betalen, is uniek in de wereld, maar ook in Nederland zelf: in treinstations, bij voetbalwedstrijden, bij nationale evenementen; het staat buiten kijf dat dit publieke lasten zijn. De minister van Justitie stelt zelf dat “het Rijk verantwoordelijk is voor de beveiliging van luchthavens.

In andere landen neemt de overheid de beveiligingskosten op vliegvelden (deels) voor haar rekening en dat heeft gevolgen voor het kostenniveau en daarmee de concurrentiekracht van Schiphol. De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol moeten jaarlijks in totaal €282 mln. betalen aan securitykosten. Op Frankfurt betaalt de luchtvaart daarvoor €182 mln., in Brussel €180 mln., in Dubai €16 mln. en in Istanbul €0, aldus onderzoek van SEO, 2016.”

KLM, Schiphol en de andere ondertekenaars zien maar één oplossing voor dit probleem: “Met het oog op een eerlijke concurrentiepositie is het noodzakelijk dat de overheid net als in andere landen (een deel) van de securitykosten voor haar rekening neemt.”

Cargo
Ook de hoge cargoheffingen zijn een doorn in het oog van de bedrijven: “Schiphol is een belangrijke luchthaven voor vracht. Ook in deze markt wordt het level playing field verstoord door de hoogte van heffingen. In de cargoketen dient nadrukkelijk gekeken te worden hoe de toezichts- en inspectielasten in Nederland naar beneden kunnen worden bijgesteld. De veterinaire en fytosanitaire keuringen zijn hier strenger dan in andere Europese landen. Tevens ontbreekt een volledige integratie van IT-systemen van douane en NVWA wat tot inefficiëntie en bureaucratie leidt. De sector vraagt de overheid om een constructieve bijdrage.”

Kennis
De laatste eis van de ondertekenaars is dat het kabinet meer aandacht besteedt aan kennis en innovatie in de luchtvaartsector. “Het is nodig dat de overheid zich opstelt als partner voor behoud van kennisbudgetten, facilitator bij kennisuitwisseling en mede-eigenaar bij ‘flagship-programma’s in de luchtvaartsector, die bijdragen aan de internationale koppositie van Schiphol. Zo heeft het Nederlandse kennis- en innovatie-ecosysteem op luchtvaartgebied alles in huis om van Schiphol de meest aantrekkelijke, meest efficiënte, meest duurzame luchthaven te maken, met de beste connecties met de wereld en het best passend in de directe omgeving”, zo valt te lezen in de petitie.

Ondertekenaars
Naast KLM, Schiphol en TUIfly zijn dit de andere partijen die de oproep steunen: maatschappijen easyJet, KLM Cityhopper, Martinair en Transavia, brancheorganisaties A.C.N. en B.A.R.I.N, kennisinstellingen TU Delft, NLR, EVO Fenedex en Luchtverkeersleiding Nederland.

De petitie is aangeboden aan de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Acties Easyjet kabinet KLM petitie Schiphol TUIfly
Share. Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Redactie
  • Website
  • Facebook
  • X (Twitter)
  • LinkedIn

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - Alles over luchtvaart.

Related Posts

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023Redactie

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023Redactie

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023Redactie

Comments are closed.

Recent

Air Malta stopt in 2024 met vliegen

04/10/2023

Air France-KLM neemt SAS over

04/10/2023

Twee dezelfde incidenten op één dag bij easyJet

03/10/2023
Populair

Transavia: ‘Dan hebben we een groot probleem’

01/10/2023

Russische airlines bang voor nieuwe inbeslagnames

02/10/2023

A330 breekt klim na tien minuten af

25/09/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?