Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025

    Turkish Airlines verzekert cruciale vlootuitbreiding

    06/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Naast het nieuws»Achtergrond»Opinie»Column»Luchttaal | column Goof Bakker
Column

Luchttaal | column Goof Bakker

Door Goof Bakker28 juni 2016, 10:59 • Update 28 augustus 2020, 11:22Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

De term ‘hovercraft’ heeft niks te maken heeft met het bekende stofzuigermerk Hoover.

Je zegt dus geen ‘hoeverkraft’, zoals bijna iedereen doet. Je zegt ‘hovverkraft’. Zoals het hoort. Op het gevaar af dat men je een aansteller vindt. Of een kakker. Vooral als je het heel erg Brits uitspreekt. Zoals Stewie, uit Family Guy.

Maar hoe dan ook: vliegtuigdingen goed uitspreken is voor een piloot best belangrijk.

Bombardier wordt bijvoorbeeld vaak uitgesproken als ‘bombàrdjur’. Is prima. Al zegt de Amerikaan doorgaans ‘bombar-díer’. Het einde zoals het Nederlandse woord ‘dier’. Het merk is echter Frans-Canadees, dus ‘bombardjée’ zou de voorkeur kunnen hebben. Zeker ook omdat de fabriek opgericht is door de sneeuwscooter-constructeur Joseph-Armand Bombardier. Zo Frans als maar kan.

Grumman is ‘grummen’, en niet zoals ‘groemen’, zoals velen foutief zeggen. Chinook is ‘tsjunoek’, en niet ‘stjienoek’, zoals iedereen in Nederland zegt. Hurricane, is meer ‘hurriekun’ dan ‘hurrikéén’.

Bij DeHavilland moeten we de ‘de’ niet vergeten. Dus officieel is het dus: “Hé, daar taxiet de DeHavilland van Harry de sloot in!”. Twee keer ‘de’. Even op letten.

Chance Vought, van de beroemde Corsair, die we allemaal het mooiste vliegtuig van de wereld vinden, is genoemd naar de oprichter, Chance, of Chauncy, Milton Vought. Het gebruik van het Engelse woord ‘change’, zoals vaak wordt gedaan, is hartstikke fout. ‘Tsjanss’, moet het zijn. Meer nog meer ‘òò’ dan ‘àà’.

Agusta Bell is niet ‘augusta’, zoals zelfs in boeken en tijdschriften vaak wordt geschreven. Op internet krijg je zelfs meer returns als je ‘augusta bell’ intikt, dan het correcte ‘agusta bell’.

Cessna? Is vaak ‘sessna’ maar eigenlijk ‘tsjesna’. Zal wel hetzelfde zijn als in het woord Tsjechië, Çeskoslovensko. Daar kwam de oorspronkelijke familie Cessna namelijk vandaan, voor die naar Wichita, Kansas, emigreerde.

Embraer staat voor ‘Empresa Brasileira de Aeronáutica’, dus het is ‘embra-er’ en niet ‘embrier’. Zoals ik op de radio onlangs een paar keer hoorde. U weet wel, dat met Koning Alexander.

Bristol Blenheim is een rare. Een Duitse naam aan de Engelse kant, en nog wel tijdens de Battle of Britain. Wordt dus ‘blennum’. De Duitse vliegtuigbouwer van Franse komaf die ‘Dornier’ heet wordt in Duitsland toch meestal wel ‘Dornjee’ genoemd, al heb ik ook wel eens ‘Dornier’ horen zeggen.

Vickers Viscount is ‘vaaikaunt’ en niet ‘viskaunt’. Dat hadden we op school al moeten leren. Maar we hebben tegenwoordig alleen nog maar les in Alternatieve Kunstvormen, dus weten we dit soort dingen niet meer.

De naam ‘Airbus’ moet je sowieso zo weinig mogelijk uitspreken. Wie een vliegtuig willens-en-wetens ‘bus’ noemt verdient het om totaal genegeerd te worden. Maar bedenk bij tegenhanger Boeing wel dat het eigenlijk Duits is (was te verwachten). Dus zou het naar analogie van ‘Goering’ en ‘Goebbels’ ook wel eens ‘Böing’ kunnen zijn. Maar dat lijkt weer te veel op neerstorten, en op concentratiekampen en zo, dus maar niet doen. ‘If it ain’t Böing I ain’t Göing’ is trouwens ook een beetje raar.

‘Concord’, vonden de chauvinistische Fransen in 1968 veel te Engels. Die ‘e’ moest er absoluut bij, van President de Gaulle, destijds. Gewoon stom, want dit mooie vliegtuig is door een in 1945 naar Engeland gesleepte Duitse ingenieur bedacht. Maar nee, het moest toch Concor-dé worden, van die akelige Fransen. En als ‘konkeurde’ worden uitgesproken. Aanstellerij en aandachttrekkerij. Zoals alles in Frankrijk, trouwens.

Helemaal totale onzin ook, want ook toen al sprak er wereldwijd bijna niemand meer Frans (op de Fransen zelf na, en de vier armste volkeren van Afrika). Als wraak spreken alle Engelstaligen het woord gelukkig gewoon als ‘konkort’ uit.

Goof Bakker


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Column Goof
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Goof Bakker
  • Website
  • Facebook

Columnist en mede-eigenaar van Up in the Sky. Goof heeft zijn sporen verdiend als reclametekstschrijver en schrijft nog altijd over luchtvaart. Hij publiceerde onder andere in NRC Handelsblad en de Volkskrant. Zijn columns verschijnen zowel op Up in the Sky als in Piloot & Vliegtuig. Regelmatig kiest Goof het luchtruim, de ene keer in een Cessna O-2A, de andere keer in een Yak-52.

Gerelateerde Artikelen

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025Niek de Weert

Groot aantal MD-11’s aan de grond

08/11/2025Niek de Weert

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025Herman Mateboer
Recent

Koud record voor Airbus in Antarctica

08/11/2025

Groot aantal MD-11’s aan de grond

08/11/2025

Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

08/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?