Omwonenden vrezen de snelle groei van luchthaven Schiphol. Volgens hen zou de geluidsoverlast en de uitstoot van vervuilende gassen teveel toenemen.
“Met de Actieagenda Schiphol maakt het kabinet zijn ambitie niet waar dat de luchthaven zich moet ‘ontwikkelen in balans met haar omgeving’. Het kabinet richt zich eenzijdig op groeimogelijkheden. Dat is in strijd met het Aldersakkoord (2008-2015) dat nadrukkelijk kiest voor selectiviteit als centrale doelstelling voor evenwicht tussen economie en milieu”, aldus de omwonenden in een verklaring.
De omwonenden zeggen in de Omgevingsraad Schiphol dat de regering niet voldoende doet om vakantievluchten over te hevelen naar Eindhoven en (in de toekomst) Lelystad. Dit zou niet alleen KLM wegdrukken, maar ook de luchthaven te snel doen groeien.
“[Als het kabinet niets verandert], dan blijft er van een kwalitatief hoogwaardige hub niets over, wordt het netwerkverkeer van de home carrier weggedrukt en groeit Schiphol door tot boven 550.000 vliegbewegingen. Dat maakt een parallelle Kaagbaan en een tweede areaal onvermijdelijk, waarmee er weer 100.000 ernstig gehinderden bijkomen en komt er een einde aan het one-terminal concept. Het Aldersakkoord is daarmee ontmanteld en van de ambitie om de luchtvaart te accommoderen in balans met de omgeving blijft geen spaan heel.”
Maatregelen
Om de groei van Schiphol te beperken, eisen de klagers onder andere een vermindering van het aantal nachtvluchten van 31.000 naar 29.000 per jaar. Daarnaast mogen er niet meer dan vier start- en landingsbanen in gebruik zijn, en moet er volgens de omwonenden een betere hogesnelheidstrein komen.
Donderdag vergadert de Tweede Kamer over de Actieagenda Schiphol.