Net iets meer dan de helft van de zakenreizigers, 51 procent, doet liever andere dingen aan boord van een vliegtuig dan werken. Dat komt naar voren uit de GBTA Business Traveller Sentiment Index Global Report, dat in samenwerking met American Express is opgesteld.
Stopcontacten
Dit geldt voor met name Japanse zakenreizigers (61 procent), Australische reizigers (60 procent) en baby boomers (57 procent). Zakenreizigers die wel aan boord willen werken, merken op dat zij daarbij gehinderd worden door een gebrek aan stopcontacten. Bijna driekwart van de reizigers noemt dit als een van de redenen waarom ze het werk dat ze willen doen, niet kunnen doen. Iets minder zakenreizigers, maar toch nog altijd 68 procent, geeft aan dat de grootte van de stoel, een barrière is om lekker te kunnen werken. Verder worden een te klein uitklaptafeltje en een gebrek aan USB-punten genoemd als zaken die hen het werken beletten.
Productiviteit
“In een tijdperk dat suppliers (zoals airlines, red.) consolideren en recordwinsten boeken, is het gewenst dat zij investeren in de klantbeleving. Innovatieve nieuwe producten van alle suppliers kunnen zorgen voor een grotere productiviteit van zakenreizigers onderweg,” aldus de GBTA.
Uit het onderzoek komt wel naar voren dat de zakenreiziger nu gemiddeld iets tevredener is dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Over het algemeen weten zij de doelen van hun reis te realiseren. Iets minder dan een kwart lukt dat niet of weet dat niet zeker. Ze geven aan dat vooral meer toegang tot wifi, duidelijkere doelen, meer tijd voor hun afspraken en een ruimer budget om de trip te kunnen verlengen, daarbij kunnen helpen.
Travel policy
De bedrijven die medewerkers op reis sturen, doen dat steeds vaker zonder dat die reiziger zich aan een zogeheten travel policy hoeft te houden, een reisbeleid vanuit het bedrijf dat voorschrijft wat de reiziger wel of niet mag boeken of doen. Waar vorig jaar nog 52 procent van de zakenreizigers was gehouden aan zo’n policy, is dat volgens de GBTA dit jaar teruggelopen naar 44 procent. Reizigers houden van flexibiliteit en de mogelijkheid om zelf hun reisplannen tussentijds aan te passen. Zij zijn dan ook het meest te spreken over policies die deze ruimte bieden.
Social
De helft van alle zakenreizigers maakt volgens het onderzoek tijdens de reis gebruik van social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter voor werkgerelateerde doelen. Het mag geen verbazing wekken dat millennials hier het meest gebruik van maken, 61 procent van hen doet dat. Mobiele apparatuur, zoals de smartphone en iPad, worden onderweg veel gebruikt om het reisschema te checken. Dat gebeurt vaak een paar keer per dag. Zo’n 44 procent van de zakenreizigers gebruikt de mobiele devices ook minstens één keer per dag om hun uitgaven te bekijken.