Vlucht KL1665 van Amsterdam naar Barcelona moest gisteren uitwijken naar Gerona om bij te tanken. Dat was nodig omdat het toestel lang moest wachten om te kunnen landen op de luchthaven van Barcelona.
Extra verbruik
“Rond de aankomsttijd van de vlucht in Barcelona voerde de verkeersleiding een wisseling van de te gebruiken landingsbaan door,” laat een woordvoerder van KLM desgevraagd weten. Door de baanwisseling konden er tijdelijk geen vliegtuigen landen; de aankomende toestellen moesten in de lucht wachten (in de hold, red).
Tankstop
“Dit duurde zodanig lang dat de KLM-vlucht moest uitwijken naar Gerona om brandstof te tanken,” vult de woordvoerder aan. Het toestel landde daar volgens Flightradar24 om 10:21 uur. Na de tankstop heeft het toestel alsnog koers gezet naar Barcelona en is daar met zo’n anderhalf uur vertraging geland.
Een redacteur van Up in the Sky die aan boord zat, hoorde van de piloot dat er meer brandstof was gebruikt dan normaal, omdat laag gevlogen moest worden boven Frankrijk. De passagiers mochten het toestel op Gerona niet verlaten.
Eerder
In april riep een Transavia 737 een mayday uit vanwege lage brandstofniveaus toen zij eveneens in de holding zaten voor Barcelona. Dit incident is in onderzoek.
Lees ook: Hoeveel brandstof moet er mee?