fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessionalVliegvelden

Norwegian UK mag nog niet naar VS vliegen

Norwegian UK krijgt nog geen vergunning om vluchten te beginnen naar de Verenigde Staten. De zogeheten ‘foreign air carrier permit’ is voorlopig afgewezen.

Moederbedrijf Norwegian vroeg een vergunning aan om vluchten naar de VS te beginnen. Deze vluchten worden uitgevoerd door dochtermaatschappij Norwegian UK. Het ministerie van transport vindt dat de tijdelijke vergunning “niet gepast is of het algemeen belang dient”. Volgens het ministerie is het bedrijfsmodel van Norwegian ongewoon en complex. Hierdoor is er nog meer tijd nodig om de aanvraag te bestuderen.

Op de aanvraag kwam bezwaar van maatschappijen uit de VS en uit Europa. Zij zijn bang dat Norwegian de markt verziekt met te lage prijzen en oneerlijke arbeidsvoorwaarden. Doordat de maatschappij in het Verenigd Koninkrijk geregistreerd staat, hoeft de carrier zich niet te houden aan de strengere Noorse arbeidsregels. De Noorse regering wil die regels versoepelen om de luchtvaart sterker te maken.

Volgens de maatschappij wordt de vergunning uiteindelijk wel afgegeven. “Norwegian UK is een erkende Britse airline met een grote basis en de steun van de regering”, aldus een woordvoerder van de carrier. In april kreeg de Ierse dochter van Norwegian, Norwegian Air International, wel een voorlopige vergunning.

Klus afmaken
Het besluit is een overwinning voor de Amerikaanse vakbonden, die fel campagne voerden tegen de komst van Norwegian. “Dit is een duidelijke beslissing, die een boost geeft aan onze inspanningen om ervoor te zorgen dat Norwegian niet met onze handelsregels aan de haal gaat”, stelt vakbondspresident Edward Wytkind. Hij roept het ministerie op om ‘de klus nu af te maken’, door de aanvraag helemaal af te keuren.

Help mee de meest realistische B737NG-simulator naar Nederland te halen!

Bij Up in the Sky houden we van de luchtvaart, dat moge duidelijk zijn. Nu willen we de nieuwste B737NG-simulator mét 4K-resolutie-projectors op de Nederlandse (particuliere) markt brengen. De benodigde investering hiervoor bedraagt anderhalve ton. Wil jij meehelpen financieren en rente ontvangen? Stuur een mail naar [email protected] voor meer informatie.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button