André van de Berg, Chief Commercial Officer van Schiphol, zegt dat hij dankzij de unieke ervaring in Lounge 2 er niet mee hoeft te adverteren. “Dit verkoopt zichzelf.”
Vroeg veel
In aanloop van de opening van Lounge 2 sprak Up in the Sky in de geheel vernieuwde lounge met de vice-president van Schiphol. “Het meest trots ben ik erop dat de verbouwing plaats heeft gevonden terwijl de operatie doordraaide. Het is veel makkelijker een nieuwe lounge te bouwen als je de ruimte hebt en er geen passagiers zijn. Toch hebben we het voor elkaar gekregen.” Het vergde volgens Van den Berg niet alleen heel veel van alle werknemers, maar ook van de passagiers die dit hebben willen doorstaan.
“Het is mooi dat het op onze honderdste verjaardag klaar is, dat zien we als een kadootje voor de passagiers.”
Uitstel
De lounge was een jaar later klaar dan gepland. Volgens de CCO kwam dit doordat werkzaamheden interfereerden met de verbouwing van de centrale security. “Als één ding prioriteit had, dan was het de security. Daardoor hebben dingen voor Lounge 2 moeten wachten of liepen uit.” Van den Berg is blij dat het nu klaar is.
Preferred Airport
Schiphol heeft niet de ambitie de grootste te zijn, maar wel het vliegveld te zijn waar de passagier de voorkeur voor heeft. “We willen gewoon een goede luchthaven zijn. En bij een goede luchthaven hoort de beleving.” De topman beseft dat mensen zich voornamelijk laten leiden door vluchtschema’s. “Maar als je kunt kiezen, dan willen we dat ze voor ons kiezen. Er zijn veel mensen die ons kennen en kiezen voor de kwaliteit van de luchthaven, de zekerheid van transfer en de betrouwbaarheid van het doorkomen van je koffer. Het vernieuwde lounge 2 draagt bij aan de beleving dankzij de hele prettige omgeving, kwaliteitswinkels en mooie horeca. En dan maken we het verschil.”
Adverteren
Schiphol doet veel aan promotie van de lounge, maar gaat niet adverteren. “We willen vooral dat mensen het ervaren en zelf doorvertellen. Airports adverteren die heel vaak.” Het is volgens Van den Berg wel zo dat Schiphol over de hele wereld de (zakelijke) reizigersmarkt goed informeert. “Op basis daarvan worden weer beslissingen genomen.”
Charles de Gaulle
Dat Schiphol bijna groter is dan Parijs Charles de Gaulle en daarmee de nummer 2 positie in Europa overneemt maakt Van den Berg niet zoveel uit. “Wij willen niet per se de grootste zijn, maar we willen wel preferred zijn. Vanuit de airline en de passagier.” Dat Schiphol daarnaast ook groot is, vindt Van den Berg mooi meegenomen. Op de vraag of er een fles champagne open gaat als Schiphol langs CdG gaat moet hij lachen. “De kwaliteit die wij bieden en het feit dat we de nummer twee luchthaven zijn met de meeste verbindingen wereldwijd, daar zijn we enorm trots op.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

