Delta Air Lines verwacht dat de winst over het tweede kwartaal van 2016 lager uitvalt omdat de maatschappij veel geld betaalde voor de kerosine dit jaar.
Volgens diverse media ging Delta snel akkoord met een hoge kerosineprijs, waardoor de maatschappij ongeveer 450 miljoen dollar meer uitgeeft dan een jaar eerder. IN het afgelopen kwartaal viel de omzet per passagier tegen: de revenue liep terug met vijf procent. Eerder rekende Delta nog op een afname van 4,5 procent. De maatschappij vervoerde in het tweede kwartaal 20 miljoen passagiers.
Vaste prijs
Bij het zogeheten ‘fuel hedging’ kopen maatschappijen een hoeveelheid brandstof in voor een vaste prijs. Dat biedt voordelen als de prijs stijgt, maar nadelen als de prijs daalt. De prijs steeg dit kwartaal wel, maar ging volgens CNN niet naar het prijsniveau waar Delta op rekende. Daarom zegde de maatschappij de contracten op. In 2015 kostte de kerosine Delta nog 2,3 miljard dollar extra.
Southwest Airlines en United Airlines legden eveneens veel geld toe: 254 miljoen voor Southwest en 604 miljoen voor United. Southwest kondigde eerder al aan dat er in 2016 mogelijk meer dan 1 miljard moet worden afgeboekt. De prijsstijgingen zijn afhankelijk van de olieprijs en hebben vaak veel invloed op het uiteindelijke jaarresultaat van een maatschappij.