Alitalia wil graag uitbreiden naar Noord-Amerika, maar het SkyTeam-lidmaatschap zit ze daarbij in de weg. De Italiaanse maatschappij zou daarom overwegen uit de alliantie te stappen. Dat schrijven diverse buitenlandse media op basis van uitspraken van CEO Cramer Ball.
Ball, de nieuwe Alitalia-CEO en voormalige topman van Jet Airways, sprak tijdens een hoorzitting van de Italiaanse overheid over de toekomst van zijn airline. De maatschappij verliest nu nog 500.000 euro per dag, maar hoopt volgend jaar uit de rode cijfers te zijn.
Lot
Volgens Ball is de relatie met SkyTeam een lang en goed samenwerkingsverband, dat ‘aanzienlijke voordelen voor ons heeft gehad’. Maar, zo voegde hij eraan toe, Alitalia verandert. “En wil haar eigen lot in handen hebben.” De maatschappij wil groeien in interessante markten. “Noord-Amerika is een hele belangrijke sector voor ons,” benadrukte Ball.
Partners
Voorzitter Luca Cordero di Montezemelo van Alitalia: “We kunnen het aantal vluchten naar Noord-Amerika niet opvoeren, terwijl dat de rijkste markt is. Het staat ons niet vrij om dat te doen als we daarvoor geen toestemming van onze partners hebben.”
Air France-KLM
Medio vorig jaar liet Alitalia al weten de partnerschappen en joint-ventures met Air France-KLM op te zeggen, omdat deze voornamelijk in het voordeel van de Nederlands-Franse combinatie zouden uitpakken. Deze samenwerkingsverbanden hebben een looptijd tot begin 2017. Destijds drong de vraag zich al op wat dit zou betekenen voor de deelname van de maatschappij aan het SkyTeam, Ball lijkt die vraag nu te beantwoorden.
Etihad
Sinds Etihad een belang van 49 procent nam in Alitalia, in de zomer van 2014, is duidelijk een andere koers ingezet bij de maatschappij. Alitalia ging niet lang daarna ook deelnemen aan Etihad Airways Partners, de alliantie van Etihad.
De nieuwe CEO van Alitalia, Ball, is net als de CEO van Etihad, James Hogan, een Australiër. Ball werkte voor zijn tijd bij Jet Airways, waar Etihad een belang van 24 procent in heeft, ook voor Air Seychelles, waar Etihad ook aandelen in houdt en voor Etihad zelf. Met Ball aan het roer, houdt Etihad de touwtjes stevig in handen bij de Italianen.
Bij SkyTeam was (nog) niemand bereikbaar voor een reactie.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!