De staking van de Franse piloten heeft zoals verwacht invloed gehad op de vervoerscijfers van Air France – KLM. Air France vervoerde in juni 200.000 reizigers minder. Dankzij KLM en Transavia houdt het concern het passagiersverlies over juni nog beperkt.
Ondanks de stakingen werden er 8,3 miljoen passagiers vervoerd. Dit is één procent minder dan in juni 2015. Het bedrijf verwacht 40 miljoen euro schade te hebben geleden door de staking.
AIr France en HOP! vervoerden in juni 4,3 miljoen passagiers, een jaar eerder waren dat er nog 4,5 miljoen. Deze daling wijt het bedrijf aan de vierdaagse staking in juni, die in Frankrijk voor problemen zorgde. Vooral naar Azië vervoerde Air France minder passagiers: bijna negen procent minder reizigers.
Redding
KLM en Transavia redden uiteindelijk de meubelen in juni. Transavia groeide met 19,4 procent naar 1,3 miljoen passagiers. Dat komt vooral door de uitbreiding van Transavia France en door de groei van de basis in München. Een jaar eerder werden nog 1,1 miljoen passagiers verwelkomd. Bij KLM werden 2,7 miljoen passagiers vervoerd. De grootste groei zat in de short-en medium haul sector. Dat beeld is vergelijkbaar met dat van de afgelopen maanden. Op de intercontinentale vluchten nam het aantal passagiers iets af, er namen 863.000 passagiers een dergelijke vlucht. In juni 2015 waren dat er nog 868.000. De kortere vluchten maken dit verschil procentueel ruimschoots goed, met een groei van 7,4 procent.
Vracht
Het vrachtvervoer binnen het concern nam af; er werd 9,4 procent minder vracht van A naar B gebracht, waarbij ook de capaciteit afnam. Dat beeld zet zich in juli door, ook omdat vandaag de laatste MD-11F van Martinair buiten dienst gesteld is en Schiphol verlaat.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.