Schiphol gaat een drukke zomer tegemoet en verwacht records te breken.
“Het wordt druk, maar we zijn er klaar voor,” aldus Miriam Hoekstra, directeur Airport Operations. Schiphol is al een aantal weken bezig de drukke zomerperiode goed voor te bereiden.
Over 2 ton
Vandaag zijn er 210.000 passagiers op Schiphol. Dit is substantieel meer dan vorig jaar, toen er 196.000 op de drukste dag waren. Vandaag vertrekken circa 80.000 mensen, er zijn 73 duizend transfer passagiers en er komen er zestigduizend aan. Dit laatste is wat minder dan eerst werd ingeschat. De vertrekkende en transfer aantallen zijn meer dan gemiddeld. Dit jaar hoopt Schiphol 223.000 passagiers op 22 augustus te ontvangen. Naar verwachting wordt dit de drukste dag van het jaar. Op deze dag zullen er juist meer aankomende passagiers zijn dan vertrekkende. In juli en augustus zullen circa 12,7 miljoen passagiers via de luchthaven Schiphol reizen. In 2015 waren dit er ruim 10,6 miljoen.
Jaarrecord
De verwachting voor het totaal aantal passagiers dit jaar was 60 miljoen, maar Schiphol heeft dit nu bijgesteld naar 63 miljoen. “Wereldwijd neemt de luchtvaart toe, niet alleen op Schiphol. Vandaag wordt een record gebroken, er zullen 1550 bewegingen zijn. Gemiddeld in de zomer zijn er rond 1300 bewegingen. “De grootte van de vliegtuigen en de loadfactor neemt toe. Reizigers blijven voor Schiphol kiezen.”
Aanpak operatie
“Wachten kunnen we niet voorkomen,” aldus Hoekstra. “Op de wachtmomenten die er zijn, wordt maximaal personeel ingezet. Security lanes zijn bijna allemaal in gebruik. Op drukke dagen zullen er toch lange wachtrijen zijn.” Schiphol is aanwezig in herkenbare kleding om vragen te beantwoorden. “In de rij is het vooral van belang dat mensen eerlijk geholpen worden.” Daarnaast is er entertainment in de vertrekhallen aanwezig zoals steltenlopers die de Dutch Tango dansen en diverse theateracts.
Extra doorgangen
Doorgangen die normaal voor personeel zijn, worden nu ook voor passagiers ingezet. Het personeel gaat via andere routes. Ook zijn er 35 oudgedienden ingezet. Volgens Hoekstra vinden zij dat leuk en “weten ze als geen ander hoe de luchthaven in elkaar zit.”
Goed voorbereid
Schiphol roept de passagiers op goed voorbereid naar de luchthaven te komen. “Hoe beter passagiers voorbereid naar de luchthaven komen, hoe beter wij onze processen kunnen inrichten.” Belangrijke elementen zijn het vooraf boeken van een parkeerplek. Op P3 kan je als je met Transavia of TUI vliegt je koffer al achterlaten. Een voordeel voor de luchthaven is dat dit minder ballast op de schaarse vierkante meters in het terminal gebouw oplevert. “Je zult versteld staan hoeveel mensen nog zonder de juiste papieren op Schiphol aankomen”, zegt Hoekstra.
Wachten
“Wachten is onvermijdelijk, maar we proberen het wel leuker te maken. De wachttijd kan oplopen tot een uur. Er wordt entertainment ingezet om ‘de perceptie van wachten korter te maken’.” De grootste knelpunten op de luchthaven zijn het aantal opstelplaatsen van de vliegtuigen en het crowdmanagement. Het aantal starts en landingen kan de luchthaven aan, ondanks het onderhoud aan de polderbaan.
Zakelijk
“Op elke vlucht zitten zowel zakelijke reizigers als vakantiegangers.” De frequent flyer wordt door Hoekstra en het hele team zeker niet uit het oog verloren. “Zij kunnen nog steeds door de fast lanes met een privium pass.” Schiphol zegt iedere passagier belangrijk te vinden en dat ook te willen uitdragen.