CFM verwacht dit jaar 1.700 CFM56 motoren te bouwen, een record. Dat zegt François Bastin, vice-president, op een Farnborough persconferentie.
Het record voor de motor zal ook niet meer geëvenaard worden met de nieuwe Leap motor die langzaam de CFM56 zal vervangen. De CFM56 hangt onder de A320ceo en B737NG. Nieuwe modellen van deze toestellen vliegen met de Leap motoren.
Orders
Dit jaar zijn er 700 CFM56- en 960 Leapbestellingen binnengekomen. Alle A320ceo bestellingen van dit jaar zullen met een CFM motor worden uitgerust, de concurrentie heeft nog geen enkele bestelling binnen.
Leap
De Leap-1A (voor de A320neo) heeft inmiddels 450 vluchten gemaakt en voldoet aan de brandstof-, stuwkracht en geluidsvoorspellingen. De -1B variant (enige motor voor de B737 MAX) heeft ruim 300 testvluchten gemaakt onder vier toestellen. CFM zegt nog nooit zo een soepele introductie gezien te hebben. Tenslotte is de verwachting dat de Leap-1C, de enige motor voor de Comac C919, eind dit jaar de eerste testvlucht zal maken. De eerste klant met een Leap motor zal zijn toestel eind dit jaar ontvangen, een A320.
Betrouwbaarheid
Nu gaat het CFM om de betrouwbaarheid van de Leap motor. “De lat ligt hoog door de CFM56”, zegt Bastin. De ‘time-on-wing’ voldoet al aan de verwachtingen, maar CFM wil nog iets meer speling hebben.
Productie opvoeren
De komende drie jaar zullen 50 klanten met Leap motoren gaan vliegen. Dit jaar zullen er 100 gebouwd worden, het jaar erna zijn dat er al 500. In 2018 ziet de fabriek ruim een verdubbeling naar 1.100 Leap motoren. In 2020 zullen er 2.000 per jaar van de band rollen. CFM heeft bestellingen voor bijna 11.000 Leap motoren in de boeken staan. In totaal zijn er bijna 14.000 motoren besteld.
Fabriek
In mei bezocht Up in the Sky de motorenfabriek van CFM in de buurt van Parijs. Een verslag vind je hier.
Unieke kans: win een proefles elektrisch vliegen!
Kom op 5 april langs bij E-Flight Academy op Teuge Airport en maak kans op een proefles elektrisch vliegen.
