Nederland en Myanmar hebben een nieuwe bilaterale luchtvaartovereenkomst getekend. Dit heeft het Department of Civil Aviation (DCA) van Myanmar bekendgemaakt. De Nederlandse ambassadeur ter plaatse, Karel Hartogh, tekende namens Nederland.
Er kunnen onder de gesloten overeenkomst maximaal zeven directe vluchten per week tussen beide landen worden uitgevoerd. Voor een maatschappij als KLM biedt dit de mogelijkheid om dagelijks Yangon (Rangoon) aan te vliegen.
KLM
De onderhandelingen worden normaal gesproken geopend door overheden op het moment dat er een aanvraag is voor een dergelijke verbinding door een luchtvaartmaatschappij, legt Hans de Jong* uit. Meest voor de handliggend is dat KLM voor een dergelijke long-haul verbinding bij het ministerie op de “stoep heeft gestaan” om de onderhandelingen te beginnen. Een woordvoerder van KLM zegt tegen Up in the Sky dat de maatschappij blij is met de mogelijkheden die de afspraken tussen Nederland en Myanmar bieden. “We hebben vooralsnog geen plannen hier concreet wat mee te gaan doen, maar houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.”
Overeenkomst
De overeenkomst werd getekend door de Nederlandse ambassadeur en de Myanmarese onderminister van Transport. “Het gaat om een vernieuwd akkoord, dat recht doet aan alle hedendaagse luchtvaartpolitieke ingrediënten”, aldus De Jong. “Op deze manier formaliseren beide landen de luchtvaartrelaties die nodig zijn.” Met de ondertekening kunnen niet alleen luchtvaartmaatschappijen uit beide landen directe luchtverbindingen onderhouden, maar wordt het ook gemakkelijker om met partners uit SkyTeam zogenaamde third party codeshares uit te voeren. Mocht de hoeveelheid vervoer op dit moment een directe dienst nog niet rechtvaardigen, dan biedt een codeshare een mooie manier om het netwerk van Schiphol en daarmee de verbinding met Nederland verder uit te breiden.
Myanmarese maatschappijen
De overeenkomst geldt beide kanten op, dus ook Myanmarese maatschappijen kunnen naar Nederland vliegen. Air Bagan is de enige maatschappij in Myanmar met widebodies in de vloot. Alle andere maatschappijen vliegen voornamelijk met turboprops en een enkele A320/B737. Air Bagan heeft twee A310-200’s in de opslag staan; deze toestellen zijn al geruime tijd niet gebruikt. Het ligt niet voor de hand dat Air Bagan naar Nederland gaat vliegen, Air Bagan ontbrak ook bij de tekenceremonie. Myanmar National Airlines, Myanmar Airways International, Golden Myanmar Airlines en KLM waren daar wel bij.
Eerdere berichten
Begin 2015 brachten lokale media, op basis van een bericht van het Myanmarese departement voor luchtvaart, al naar buiten dat KLM vanaf begin 2016 naar Yangon wilde vliegen. Er werd toen gerept over drie keer per week, om de toenemende stroom Nederlandse toeristen en zakenlieden te faciliteren. Als de route goed zou lopen zou nog een doorverbinding naar een andere internationale luchthaven in het land gemaakt worden.
Vliegen naar Myanmar
Momenteel is Myanmar met één overstap te bereiken. KLM biedt twee opties: met de maatschappij naar Bangkok en dan met Bangkok Airways naar Yangon of met partner China Southern met overstap op Guangzhou. Een andere mogelijkheid is met Qatar via Doha. Vanaf augustus vliegt Emirates ook op Yangon. In de regio bedienen diverse prijsvechters als AirAsia en Nok Air Myanmar, dat kan onder andere vanaf Bangkok, Chiang Mai of Kuala Lumpur.
Foto’s tekenen
*De Jong heeft namens Nederland onderhandeld voor ruim honderd van dergelijke overeenkomsten.