De Amerikaanse luchtmachtchef, generaal David Goldfein, is “verontrust en teleurgesteld” over de recente vertragingen in het KC-46 tankerprogramma van Boeing. Volgens de luchtmachtgeneraal zorgen de vertragingen in het programma voor een negatief effect op de zo noodzakelijke slagkracht.
Vijf maanden vertraging
Eind mei berichtten Boeing en de USAF dat de oorspronkelijke tijdsplanning moest worden aangepast. De geplande levering van de eerste serie van achttien toestellen loopt nu van augustus 2016 tot januari 2017, een vertraging van vijf maanden ten opzichte van de eerdere planning. Technische problemen en problemen rond de certificatie werden genoemd als oorzaak.
Eerder uitte de USAF ook al hun ontevredenheid over de vertragingen in het tijdschema van het programma. Hoewel er geen boete-clausules zijn opgenomen in geval van vertraging, worden de vertragingen volgens een USAF-woordvoerder wel beschouwd als een vorm van contractbreuk. Of van Boeing ook daadwerkelijk compensatie wordt geëist, financieel of anderszins, liet de luchtmachtwoordvoerder in het midden.
A330 MRTT versus KC-46
Ironisch genoeg is de directe concurrent van de KC-46 meer succesvol wat betreft operationele inzet. De Airbus A330 MRTT is sinds 2014 volledig operationeel bij de RAF en de luchtmachten van Saoedi-Arabië, Australië en de Verenigde Arabische Emiraten. Wat betreft de beoogde verkoopaantallen, wint Boeing het echter ruimschoots van Airbus. Van de A330 MRTT zijn 46 toestellen verkocht aan zes luchtmachten, nog eens acht landen (waaronder Nederland) tonen serieuze interesse. Maar als alles volgens plan verloopt, zal Boeing 179 KC-46’s verkopen aan de Amerikaanse luchtmacht.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!