Airbus verlaagt de A380 productie van 27 stuks in 2015 naar twaalf in 2018.
Na lang volhouden en optimistische berichten na buiten brengen geeft Airbus zich nu gewonnen. De CEO van Airbus zegt nog wel: “De A380 is een blijvertje.” Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat Airbus lang op deze voet door kan gaan met de superjumbo. Het is zeer de vraag of de productie nog wel rendabel is met dergelijke lage aantallen.
Afbouw
In 2017 zal Airbus de eerste verlaging van de productie doorvoeren en er 20 produceren. In 2018 wordt stap nummer twee gemaakt, naar twaalf per jaar. Eind juni staan er nog 126 in bestelling, met de huidige productieplanning betekent dat dat Airbus halverwege 2022 geen orders meer heeft om te produceren. Mogelijk is de productie tot 2022 rekken voldoende voor een megaorder van Emirates, om oudere A380’s te vervangen. Maar daarna lijkt het echt over en uit.
Airbus-CEO Tom Enders houdt wel vertrouwen in het toestel. “We werken hard om minimaal break-even te draaien bij een lager aantal. Ik hoop dat dit (de verlaging, red) alleen voor twee jaar nodig is en dat we daarna weer meer kunnen produceren.”
Bestellingen
Van de 319 bestellingen die Airbus heeft gehad is bijna de helft (142) voor Emirates. Slechts twee andere maatschappijen wilden er meer dan 20 stuks hebben, Singapore Airlines en Qantas. De verwachting is ook dat er nog bestellingen geannuleerd gaan worden. Virgin heeft er zes besteld, maar niemand denkt dat die ooit afgenomen gaan worden, zeker nu de maatschappij twaalf A350-1000’s besteld heeft. Ook Qantas zegt al langer niet alle nog in bestelling staande (8) toestellen nog te willen. De deal met Air Accord (3 stuks) is discutabel. Air France lijkt de laatste twee ook niet meer te willen. Leasemaatschappij Amadeo raakt de 20 bestelde toestellen aan de straatstenen niet kwijt en heeft al een deal voor uitstel gesloten.
Andere maatschappijen die nog orders hebben staan zijn: Singapore (5), Etihad (2), Qatar Airways (4), Asiana (2), ANA (3) en Emirates (61). Daarnaast zijn er nog tien voor een niet bekend gemaakte klant.
Geliefd
Veel (zaken)reizigers zijn fan van het vliegtuig. De ride is erg soepel of gelijkmatig en de ruimte is enorm. Maatschappijen als Emirates en Qatar hebben een bar op het bovendek voor business en first class passagiers wat het toestel nog aantrekkelijker maakt.
A380-900neo
Al langere tijd is er speculatie over een A380 met nieuwe motoren en mogelijk een kleine verlenging. Emirates zou heel graag willen dat dat vliegtuig er komt. De zuinigere motoren en meer stoelen zorgt voor een flinke verlaging van de kostprijs van een vlucht (per stoel). Een vergezocht scenario zou nog kunnen zijn dat de productie nu verlaagd wordt om een overgang naar de A380neo soepel te laten verlopen. Mocht Airbus een neo aankondigen dan weten ze zeker dat niemand meer een oude variant bestelt. Voordat de neo uit de ontwikkelfase is, is Airbus jaren verder. Een gat in de productie kan het bedrijf zich niet veroorloven. Maar dit scenario lijkt mijlenver weg.
Tijd vooruit?
Alleen Emirates gebruikt het toestel waar het ooit voor bedoeld was, als ruggengraat voor de long-haul operatie. Volgens Airbus is de A380 de enige oplossing voor vluchten naar de overvolle vliegvelden van de megacity’s. Tot nu toe blijkt dat geen waarheid te worden. Airbus dacht er ooit 1.200 te kunnen verkopen. Landen zoals China of Japan, waar die steden zich bevinden, hebben slechts een handvol A380’s gekocht. Het vliegtuig wordt door de meeste maatschappijen gebruikt op de allerdrukste routes en wordt ingezet bij fotomomentjes. Maar een werkpaard (op wat uitzonderingen na) is het nooit geworden. Misschien zijn de steden nog niet vol genoeg en was de A380 zijn tijd vooruit?