Myanmar is booming en maatschappijen willen daar een graantje van meepikken, zo ook Bangkok Airways.
De ’boutique airline’ uit Thailand, zoals de maatschappij zichzelf noemt heeft al routes naar het buurland en wil er nu meer. Myanmar werkt vooralsnog niet mee. Dat zegt een woordvoerder tegen de Myanmar Times.
Protectionisme
Bangkok Airways wil graag van Bangkok naar Bagan (bekend van het tempelcomplex) en van Bangkok naar Myeik. Myanmar heeft echter slechts drie vliegvelden open gesteld voor buitenlandse carriers en daar zitten deze niet bij. De andere, binnenlandse, vliegvelden blijven gesloten voor buitenlandse maatschappijen om de lokale luchtvaartindustrie te beschermen. Myanmar heeft zich wel aangesloten bij ASEAN, waar nu onderhandeld wordt over een Open Skies overeenkomst. Mogelijk in 2020 moet dat gerealiseerd zijn.
Bestaande routes
Buitenlandse carriers zijn welkom op Yangon, Mandalay en Nay Pyi Taw. Op alle drie de luchthavens vliegt BKK Air al vanaf Bangkok. Vanuit Chiang Mai wordt op Yangon en Mandalay gevlogen. De bilaterale overeenkomst tussen Thailand en Myanmar staat echter een uitzonderingsregel die de mogelijkheid biedt ook op andere vliegvelden dan de drie te vliegen. Als een bepaalde regio gepromoot wordt kan Myanmar een uitzondering maken. Dit is eerder al gebeurd voor Nok Air, een Thaise LCC die nu vliegt op Mawlamyine.
De maatschappij lijkt overtuigd van het verkrijgen van toestemming op de route Bangkok – Bagan, het staat reeds aangekondigd op de site als nieuwe route. KLM heeft een codeshare overeenkomst met Bangkok Airways en biedt via hen de bestemming Yangon aan. Dankzij een onlangs getekende bilaterale overeenkomst tussen Nederland en Myanmar mag KLM ook direct op Myanmar vliegen.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.