Iedere frequente reiziger kent het probleem van de overvolle bagagebakken aan boord. Sinds betaald moet worden voor het meenemen van ruimbagage, loopt het de spuigaten uit. KLM realiseerde zich dat ook en heeft samen met de TU Delft de oplossing ontwikkeld: een scanapparaat dat ook nog eens kan ‘nadenken.’
Inmiddels staat een eerste scan in de vernieuwde vertrekhal 2, die vandaag feestelijk werd geopend door KLM. De bedoeling is dat de scans niet alleen in de vertrekhal komen te staan, maar ook bij de gates en op termijn op de buitenstations. “Ons idee is om ze ook overal op Schiphol te plaatsen en niet uitsluitend voor KLM, maar voor alle airlines,” vertelt Maarten Koopmans, vicepresident Passenger Services van KLM aan Up in the Sky.
Studenten
“We wisten natuurlijk dat er steeds meer druk kwam te staan op de handbagage,” vertelt Koopmans. “Het is ook duidelijk dat het probleem ontstaan is sinds betaald moet worden voor ruimbagage.” KLM heeft regelmatig studenten van de TU Delft over de vloer voor afstudeerprojecten. “We geven ze dan ook echte problemen om op te lossen en handbagage was er zo een.” Elise de Kok van de TU Delft was de gelukkige, ze is afgestudeerd op de scan en is nog even bij KLM ‘blijven plakken’ om de techniek te verfijnen.
Label
De opdracht die zij kreeg, was om een oplossing te bedenken voor de overvloed aan handbagage en dan ook nog op een klantvriendelijke wijze. De stalen rekken waar mensen af en toe de handbagage in dienen te doen om te kijken of de trolley niet te groot is, zijn dat duidelijk niet. Bij het nieuwe apparaat scant de passagier eerst zijn boardingcard en plaatst de trolley dan op een soort hippe grote weegschaal. Die maakt een 3D-scan van het koffertje of de tas en geeft aan of die al dan niet voldoet aan de eisen. “Als het goed is, krijgt die een groen label, als het niet goed is, een rood label en dan moet de bagage ingecheckt worden,” legt Koopmans uit.
Big data
Maar daar blijft het niet bij, want passagiers kunnen ook nog een oranje label krijgen, dat is waar big data om de hoek komt kijken. “We hebben daadwerkelijk gemeten en geteld hoeveel handbagage er mee kan in elk type toestel,” zegt Koopmans. Bovendien zijn er klantprofielen gemaakt van passagiers gekoppeld aan bestemmingen. “Zo kun je er vanuit gaan dat passagiers in de winter naar Rusland een dikke jas meenemen,” schets Koopmans. De scan weet dat dan ook. Dus passagiers kunnen als ze laat zijn met inchecken, een oranje label krijgen als de bakken volgens de scan vol zijn. “De bagage voldoet dan wel aan de eisen, maar het systeem weet dan dat de bakken al vol zijn, de bagage wordt dan ingecheckt.”
Priority
Passagiers die met een businessclass-ticket reizen, zullen nooit een oranje label krijgen, verzekert Koopmans. Voor kaarthouders, ongeacht welke status, is dat nog niet het geval. “We kijken wel naar de mogelijkheden om ook onderscheid aan te brengen voor priority-statushouders.” Behalve het inzetten van de scans, die reizigers in toenemende mate zullen tegenkomen, legt KLM de regels voor handbagage ook beter uit op de website. “Zo wordt bijvoorbeeld omschreven aan welke eisen een accessoire moet voldoen.”
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.