Beoordelingssite Tripadvisor heeft deze week een nieuw platform gelanceerd om airlines te beoordelen, ook zijn nieuwe functionaliteiten toegevoegd om vluchten te zoeken en de totale reis te beoordelen.
Op de site wordt alle grote airlines ter wereld de maat genomen door de bezoekers. “De aanpassingen zorgen voor transparantie op een markt waar het voor consumenten steeds moeilijker wordt om de verschillende vluchtopties één-op-één met elkaar te vergelijken,”aldus Tripadvisor.
Vluchtervaring
Volgens Tripadvisor kunnen passagiers voortaan een betere keuze maken voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij, niet uitsluitend gebaseerd op prijs, maar op de hele vluchtervaring. Onderzoek onder Amerikaanse reizigers heeft volgens de site uitgewezen dat 42 procent van hen meent dat airlines het steeds moeilijker maken om achter de totale kosten van een reis te komen. Bijna eenzelfde percentage vindt het lastig om te ontdekken wat er aan boord al dan niet geboden wordt.
Dramatisch
“Het moment is daar om een betere manier te lanceren om vluchten te vinden, vergelijken en boeken,” zegt Tripadvisor. “In de afgelopen jaren is de inflight-ervaring dramatisch veranderd, in sommige gevallen ten goede, in andere gevallen niet.” De meningen, gedetailleerde informatie over de faciliteiten aan boord en foto’s van de reizigers, moeten passagiers helpen een onderbouwde keuze te maken. In eerste instantie staat op de site informatie over 48 verschillende markten in 29 talen. In de loop van het jaar wordt het platform verder opgetuigd.
Transavia
Een vijftiental airlines promoot de nieuwe functionaliteit van Tripadvisor actief, waaronder Air France-KLM dochter Transavia. Maar ook airlines als Air Canada, AeroMexico, Aer Lingus, China Airlines en WOW air. De airlines hebben ook toegezegd om via de site proactief met de passagiers in contact te treden en hun feedback serieus te nemen.