Nepal Airlines zet twee Boeing 757’s uit 1987 en 1988 aan de kant. De toestellen zijn niet langer winstgevend en moeten uiteindelijk verkocht worden.
Volgens de Kathmandu Post levert één narrowbody jaarlijks ongeveer 2 miljard roepies (18 miljoen euro) op en zijn de onderhoudskosten ongeveer even hoog. “Ze halen er operationeel gezien niets uit en overleven met het geld dat komt uit de grondafhandeling”, stelt een oud-medewerker van de maatschappij in de krant.
Onder andere het kerosineverbruik van de tweemotorige Boeing is een probleem: per uur wordt vier ton kerosine verbruikt. In een eerder stadium wilde Nepal Airlines één van de toestellen pas in 2019 uitfaseren, maar daar ging de regering niet mee akkoord.
Het toestel dat als eerste uit de vloot gaat, wordt volgens lokale media nu onderhouden in Singapore. Het andere vliegtuig stond ook met technische mankementen langs de kant. Vorig jaar voegde het bedrijf twee zuinigere A320’s aan de vloot toe. In de 757’s passen 190 passagiers, in de A320 gaan 158 personen mee. De maatschappij zou volgens diverse media overwegen om ook A330’s aan te schaffen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!