Twee Boeing 737’s van South African Airways en low-cost carrier Mango Airlines hebben een vlucht uitgevoerd op een mengsel van kerosine en biofuel op basis van tabak.
De maatschappijen vervoerden ongeveer 300 mensen van Johannesburg naar Kaapstad. De uitvoering van de vluchten viel samen met het eeuwfeest van Boeing. Bovendien waren dit de eerste vluchten op biofuel in Afrika. Boeing en South African werken al sinds 2014 samen aan een duurzamere brandstof.
“SAA heeft zich verbonden aan een duurzame toekomst. Deze vluchten onderstrepen de stappen die we zetten om onze omgeving te beschermen en te behouden, terwijl we ook economische kansen creëren”, aldus Musa Zwane, waarnemend CEO van South African. De brandstof wordt gemaakt op basis van de solaris-plant, een tabakssoort zonder nicotine. De plant wordt verbouwd in Zuid-Afrika zelf, waardoor er ook meer werkgelegenheid komt. De komende jaren moet de productie worden opgevoerd.
Minder CO-2
Volgens Boeing stoot duurzame brandstof 50 tot 80 procent minder CO-2 uit. Wereldwijd zijn er inmiddels 2500 passagiersvluchten uitgevoerd op biobrandstof. Vrijwel alle vliegtuigbouwers doen mee met de duurzame ontwikkeling.