• Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Account
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook Twitter Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Schiphol zet in op automatisering

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Problemen NS lijken verholpen

    05/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023
  • Achtergrond

    Buran, de roemruchte Russenshuttle | Goof

    05/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023

    De eendagsvlieg met Boeing 747’s | Column

    03/06/2023

    Driemotorige jets: leuker dan de rest? | Interview

    03/06/2023

    Red in hemelsnaam Albert Heijn! | Column Goof

    02/06/2023
  • Editors’ choice

    Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

    06/06/2023

    Defensie koopt vervanger Cougar-helikopters

    06/06/2023

    Details bekend over terugkeer KLM 777

    05/06/2023

    In beeld: Lufthansa A380 maakt rentree

    04/06/2023

    Als KLM’er naar Bombay met Garuda | Column

    04/06/2023
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Duurzaamheid»Innovatie»Proef vliegtuig tracking vanuit satelliet geslaagd
Innovatie

Proef vliegtuig tracking vanuit satelliet geslaagd

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt19/07/2016Update:19/07/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
GOMX nano-satelliet wordt in elkaar gezet ©ESA / GomSpace
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Een proef om vliegtuigen op basis van hun ADS-B gegevens te volgen met een tracking-satelliet is succesvol afgerond.

Black spot
MH370 verdween zowel letterlijk als figuurlijk van de radar. Iets wat anno 2016 (of 2014) eigenlijk niet voor te stellen is. Toch gebeurt het vele, vele malen per dag, zodra een vliegtuig boven een oceaan is. Radars kunnen de vliegtuigen dan niet meer ‘zien’ en ontvangers van vluchtgegevens (ADS-B) staan te ver om iets op te pikken. De aarde kent zodoende grote gebieden waar geen tracking-ontvangst is, black spots. Satellieten kunnen wel de signalen oppakken. Het is mogelijk om een abonnement te nemen bij een satellietbedrijf zoals Astra om de uitgezonden signalen op te pakken. Lang niet alle maatschappijen doen dat echter, meestal vanwege de kosten.

Samenwerking
In een samenwerking van Airbus Defense and Space, ESA, GomSpace en Flightradar24 is er een test uitgevoerd om vliegtuigen per satelliet te volgen boven de Atlantische Oceaan. De nano-satelliet GOMX-3 van GomSpace pakt de uitgezonden signalen op, zoals die op de grond ook door de Flightradar ontvangers wordt opgepikt. De tracking-data werd naar een grondstation van Airbus gestuurd en vervolgens in de systemen van Flightradar geïntegreerd. Door de hoge snelheid van de satelliet (27.440 km/u) was dit nog lastig.

De blauwe vliegtuigjes op de foto laten data zien die via de GOMX-3 satelliet is binnengekomen. In een persbericht zegt Flightradar dat de binnengekomen data nog zeer beperkt is doordat er één satelliet is gebruikt die met hoge snelheid voortbeweegt. Nu was er elke 90 minuten een serie data. Maar het is een eerste stap naar verdere uitbreiding.

©Flightradar24
©Flightradar24

MH370
Naast de test die samen met Flightradar24 is gedaan vangt ESA zelf ook de data op. Onderstaande afbeelding laat alle vliegtuigen zien die de afgelopen maanden door de GOMX zijn opgevangen. Daarbij zijn ook vliegtuigen te zien in het gebied waar MH370 waarschijnlijk verdwenen is.

©ESA
©ESA

Piloten
Er is nu nog één nadeel: als piloten de ADS-B zender uitzetten kan ook GOMX tracking niet plaatsvinden. Het onmogelijk maken van van het uitzetten van de ADS-B stuit regelmatig op kritische geluiden van met name piloten. Vaak wordt opgegeven dat bij brand de piloot afzonderlijke onderdelen van een vliegtuig uitgezet moet kunnen worden om de brand -hopelijk- onder controle te krijgen.

Namens pilotenvakbond VNV zegt Joost van Doesburg tegen Up: “VNV heeft, evenals IFALPA, vooralsnog geen unaniem standpunt in deze; security-wise is het ongewenst om van alle vliegtuigen de exacte positie te kennen. Het huidige ADS-B dat Flight-tracking sites voedt is daarbij al een bedreiging, een toekomstig satelliet-based systeem lijkt minder makkelijk te “hacken” en daardoor minder gevoelig. Het kunnen uitzetten van het systeem lijkt vooral een must over conflictgebieden.” Van Doesburg vervolgt dat het uit incident-onderzoeks oogpunt wel interessant is, omdat daarmee sneller een toestel en dus de oorzaak van een ongeval kan worden achterhaald. “We kunnen daar collectief lering uit trekken.” Volgens VNV lijkt het live streamen van positie-data van alle verkeersvliegtuigen ter wereld op dit moment technisch niet haalbaar, omdat het eenvoudigweg te veel data betreft. Van Doesburg: “Er zouden satellieten bij moeten komen om dit dataverkeer af te handelen.”

GOMX-3
De nano satelliet is in oktober 2015 met een raket naar het ISS gestuurd, vanaf waar het vervolgens in een baan rond de aarde is gebracht. Door de kleine omvang is het vele malen goedkoper en makkelijker een dergelijke satelliet in een baan rond de aarde te brengen. Het apparaat weegt drie kilo en heeft (zonder antenne) een afmeting van 10x10x30 centimeter.

De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?

Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

Airbus Defense and Space Esa Flightradar24 Industrie MH370
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023Redactie

Nieuwe vliegtuigorder Emirates hangt in de lucht

06/06/2023Redactie

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023Leonard van den Broek

Recent

Stuurt Australië tientallen straaljagers naar Oekraïne?

06/06/2023

Nieuwe vliegtuigorder Emirates hangt in de lucht

06/06/2023

Gulfstream van Defensie eindelijk verkocht

06/06/2023
Populair

Nieuwe tekortkoming Russische maatschappij

03/06/2023

Details bekend over terugkeer KLM 777

05/06/2023

Britse TUI-passagiers weggestuurd: toestel te zwaar

05/06/2023

Nieuwsbrief

Het laatste luchtvaartnieuws in jouw mailbox.

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.
Up in the Sky
Facebook Twitter Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Contact
Vraag uw visum of ESTA aan via VisumBuitenland!

© 2023 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?