Airbus ontwikkelt momenteel een nieuwe Beluga XL airlifter als antwoord op de steeds grotere vraag naar transportcapaciteit de komende jaren. Vooral voor het vervoer van complete vliegtuigdelen voor verschillende toesteltypes wordt de nieuwe Beluga ontworpen. Airbus heeft nieuwe details bekend gemaakt
A330
Het ontwerp is gebaseerd op de romp van een Airbus A330. Volgens Olivier Delmas, hoofdverantwoordelijke voor het ontwerpproces, is de voorkant van het toestel geometrisch gezien van een A330-200F vrachtvliegtuig en de achterkant van een A330-300. Hiermee wordt het vliegtuig langer dan zijn voorganger, de Beluga ST, dat gebaseerd is op de kortere A300. In totaal worden er vijf toestellen ontwikkeld, waarvan de eerste medio 2019 operationeel moet zijn. Vervolgens zal de huidige ST vloot worden uitgefaseerd.
Bubbel
De vergrootte romp, de bubbel, wordt toegevoegd om het laadvolume van het vliegtuig te vergroten. De diameter wordt met 8,8 meter ruim twee meter groter dan van een A330. De cockpit is verlaagd waardoor erboven ruimte is voor de laadklep.
Grotere capaciteit
“We hadden een laadruimte nodig van 45 meter lang met een diameter van acht meter en een laadcapaciteit van 50 ton”, aldus Delmas. Met de nieuwe Beluga kunnen delen van de A350 XWB worden getransporteerd, wat nu nog niet mogelijk is. De XL is dertig procent groter dan de ST.
Het Beluga XL programma loopt sinds november 2014.
Pre-order nu: schaalmodel van de gloednieuwe KLM A321neo
Nu te bestellen in de webshop! Let op: limited edition.