Pegasus heeft dinsdag als launch customer de eerste A320neo met CFM LEAP 1-A motoren in ontvangst genomen.
Achterstanden
De aflevering is belangrijk voor Airbus. Een A320neo is leverbaar in twee motorenvarianten. De concurrerende Pratt & Whitney motor werd begin januari al afgeleverd, maar kent veel problemen. Qatar Airways heeft zelfs een aantal toestellen geannuleerd vanwege de problemen. Airbus heeft ruim 25 toestellen ‘in de opslag’ staan, omdat klanten eerst wachten op oplossingen voordat ze tekenen voor ontvangst.
Groei
Het Turkse Pegasus heeft inclusief opties voor honderd A320neo’s getekend. Het is tevens een nieuwe klant voor de vliegtuigbouwer. Pegasus vliegt nu met B737’s. “Deze levering is de start van het vlootvernieuwingsprogramma”, zegt de CEO van Pegasus. “We hebben een ambitieus groeiplan en de A320neo zal de ruggengraat hiervan zijn.”
Geen problemen
In het persbericht blijft Airbus -uiteraard- op de vlakte over de P&W problemen. Maar de CEO van Airbus zegt wel overtuigd te zijn dat “dit toestel aan alle verwachtingen voldoet.” Wegens de couppoging in Turkije ging de eerste overdracht zonder het oorspronkelijk geplande feestje.