Onderzoekers van het Nederlandse bedrijf Fugro, dat het onderzoek naar MH370 leidt, zeggen dat het vliegtuig wellicht nog kilometers over het water heeft gezweefd. Dat betekent dat er mogelijk in het verkeerde gedeelte van de oceaan is gezocht. Dit meldt persbureau Reuters.
Onderzoeksgebied
Vlucht MH370 verdween in maart 2014. Het vliegtuig was onderweg van Beijing naar Kuala Lumpur met 239 passagiers en crewleden aan boord. Het onderzoeksteam heeft twee jaar lang een gedeelte onderzocht dat ongeveer zo groot is als Griekenland.
Het onderzoek, dat zich uitstrekt over 120.000 vierkante kilometer van de Zuidelijke Indische Oceaan voor West-Australië, zal naar verwachting over drie maanden eindigen als er geen concreet bewijs wordt gevonden. Dat zal worden bepaald tijdens een bijeenkomst van Maleisië, China en Australië, de belangrijkste landen. Tot nu toe is er weinig gevonden van het vliegtuig.
Zweven
Hoewel Paul Kennedy, projectleider bij Fugro, niet uitsluit dat het onmogelijk is het vliegtuig te spotten in het zoekgebied, denkt hij en zijn team dat het een waarschijnlijke optie is dat het toestel buiten het gebied ligt.
“Als het niet hier is, dan is het ergens anders”, vertelt Kennedy aan Reuters. “Als het vliegtuig handmatig werd bestuurd, dan kon het nog een lange weg zweven boven het water. Het toestel kan dan verder weg zijn dan ons zoekgebied.”
Bijeenkomst
Tijdens de bijeenkomst van China, Australië en Maleisië praten zij over de toekomst van het onderzoek. De drie landen hebben eerder afgesproken dat als er geen nieuw concreet bewijs komt, het onderzoek niet zal worden voortgezet, ondanks oproepen van nabestaanden. De regeringen hebben al 180 miljoen Australische Dollar (omgerekend zo’n 124 miljoen euro) uitgegeven aan het onderzoek.
Automatische piloot
Toen het onderzoeksgebied in 2014 werd bepaald, gingen autoriteiten ervan uit dat het vliegtuig niet handmatig werd bestuurd. Zij geloven dat het op automatische piloot stoot en in een spiraal naar beneden viel toen de brandstof op was. Om het vliegtuig te laten zweven nadat de brandstof is uitgevallen, moet er iemand zijn om het te besturen. Veel bedrijven zien ook niets in de theorie van Fugro, waaronder Boeing en The National Transportation Safety Board.
Data
Alle data die is verzameld tijdens het onderzoek zal binnenkort openbaar worden gemaakt, zodat academici en andere bedrijven uit de sector het onderzoek verder kunnen helpen. MH370 is één van de grootste mysteries in de luchtvaartwereld.