Projectgroep F27 wil een historische Fokker F27 Friendship aanschaffen. Het doel is om dit vliegtuig als industrieel erfgoed te bewaren en om het luchtwaardig te maken en houden. Woensdag 20 juli werd er een bijeenkomst gehouden voor geïnteresseerden om uitleg te geven over het project.
Volgens initiatiefnemer Frits Abbing is de Fokker gekozen, omdat het een Nederlands topproduct is. Er zijn over de jaren heen in totaal 786 Friendships gebouwd, daarmee is de F27 het meest succesvolle West-Europese passagiersvliegtuig met turboprop motoren. Daarbij verdwijnt het vliegtuig van de markt terwijl het volgens Abbing van historisch belang is.
Het toestel dat de organisatie op het oog heeft, is gebouwd in 1985 en heeft vijftig stoelen. Na gevlogen te hebben in de Verenigde Staten heeft het dienst gedaan bij verschillende luchtvaartmaatschappijen in Duitsland, Oostenrijk en Pakistan. In 2013 is het naar Lelystad gevlogen om verkocht te worden. Daar staat het nog steeds in een hangar.
De prijs van de F27 komt na onderhandelingen neer op 360.000 euro. Om het vliegtuig weer te laten vliegen moet er nog een uitgebreide D-check uitgevoerd worden, zullen er twee nieuwe motoren geïnstalleerd moeten worden en moet er bemanning getraind worden. De uiteindelijke aanschafprijs zal rond de 950.000 euro zijn. Dit geld moet bij elkaar gehaald worden door investeerders. Er zijn 3500 participaties van elk 270 euro beschikbaar die gekocht kunnen worden. De uitkering per participatie is 5% per jaar over een looptijd van vijf tot vijftien jaar. Het aflossen start na vijf jaar met 10% per jaar van de hoofdsom. Bij de aankoop van 10 participaties kan een persoon een uur lang met de F27 meevliegen. Als een investeerder er 27 koopt, dan zal zijn of haar naam op een stoel in het toestel aangebracht worden.
Gedurende de bijeenkomst waren er zorgen over het draaiend houden van het toestel. Het is van belang dat er genoeg vlieguren worden gemaakt, anders is het onmogelijk om de Friendship vliegend te houden. De groep is van plan om de F27 zo veel mogelijk te verhuren aan organisaties. Dit kan aan bijvoorbeeld reisbureaus met vakantiegangers zijn of aan bedrijven voor bedrijfsuitjes. Naast de initiële financiële steun van sponsoren zullen er dus ook goede contracten afgesloten moeten worden om genoeg vlieguren te waarborgen en dienen er genoeg vrijwilligers te zijn om de Friendship daadwerkelijk te laten vliegen.
Meer informatie over deelname aan het project is te vinden op de website van de groep. Op 17 augustus zal er een nieuwe bijeenkomst georganiseerd worden waarbij nieuwe geïnteresseerden toelichting zullen krijgen over de plannen.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

