fbpx
IncidentenLayoutNieuws

‘Piloot MH370 oefende zelfmoordroute op simulator’

Zaharie Ahmad Shah, de piloot van de MH370, oefende een maand voor de vlucht een ‘zelfmoordroute’ op zijn thuis-simulator. Dat meldt New York magazine op basis van een vertrouwelijk politiedocument van MaleisiĆ«.

Opzettelijk
Deze openbaarmaking – MaleisiĆ« had het niet gepubliceerd in het eerder uitgebrachte openbare rapport – zou bewijs kunnen zijn dat Shah opzettelijk de oceaan is ingevlogen.

Virtuele route
Het document bevat informatie over het onderzoek naar Shah. Nadat de MH370 in 2014 verdween, overhandigde MaleisiĆ« de harde schijven van Shah’s simulator aan de FBI. Die kon zes verwijderde datapunten herstellen van in de weken voordat MH370 verdween. Uit deze punten bleek dat de virtuele vlucht vertrok vanaf Kuala Lumpur, richting het noordwesten over Straat Malakka. De piloot keerde linksom, zuidwaarts over de Indische Oceaan, net zo lang totdat de brandstof op was boven een leeg stuk van de oceaan.

De route die de piloot op zijn simulator vloog, zou niet helemaal overeen zijn gekomen met de gevlogen route: het gesimuleerde eindpunt was grofweg 900 mijl (1448 kilometer) van het gedeelte in de Indische Oceaan waarvan de onderzoekers denken dat het vliegtuig is neergestort.

Hoofdverdachte
Shah is volgens het politierapport vanaf het begin al de hoofdverdachte. “De piloot kon goed met stress omgaan en zijn thuissituatie was prima. Er is niets bekend over dat hij apatisch zou zijn, angst zou hebben of prikkelbaar was. Er waren geen significante veranderingen in zijn levensstijl, interpersoonlijke conflicten of familiespanningen”, aldus het document. De simulator van Shah is direct na het verdwijnen bron van speculatie geweest. De captain zou landingen “geoefend” hebben op afgelegen vliegvelden zoals Diego Garcia, midden in de Indische Oceaan, en airstrips waar een 777 nooit op kan landen.

Onderzoek gestaakt
De MH370 vloog met 239 mensen aan boord van Beijing naar Kuala Lumpur, toen het op 8 maart 2014, verdween van de radar. Het Nederlandse bedrijf Fugro, dat het onderzoek naar de MH370 leidt, kwam met een theorie dat er op de verkeerde plaats wordt gezocht. De andere landen zagen hier niets in en uiteindelijk is het onderzoek gestaakt.

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Redactie

Frequent flyer, luchtvaartprofessional en liefhebber; alles wat je weten wil, je vindt het op Up in the Sky - het luchtvaartnieuws & meer

Gerelateerde artikelen

Back to top button