Recentelijk moest ik hals over kop naar een begrafenis in Ierland en bij gebrek aan een alternatief dus een ticket geboekt naar Cork bij, wat voorheen de nationale trots van Ierland was, Aer Lingus. Wat me elke keer weer verbaast is de ondoorzichtigheid van de tarieven van luchtvaartmaatschappijen. Van het bedrag dat ik kwijt was voor de twee tickets had ik bij vroegboeking ruimschoots op en neer kunnen vliegen naar een bestemming in de VS, maar helaas mensen kondigen zelden van te voren aan dat ze gaan overlijden.
Maar bij het buitengewoon hoge tarief bleef het niet. Voor de reservering van de twee plaatsen kwam daar nog een goede 40 Euro bij. Gelukkig alleen maar handbagage, want het totale prijskaartje was inmiddels al aardig opgelopen. Interessant om je dan te bedenken dat ik hiermee op zijn minst zes andere (lege) stoelen heb gesubsidieerd. Het kopje koffie van drie euro complementeerde mijn ervaring met deze mislukte low cost carrier. Kennelijk moet je er wat voor doen om de concurrentie aan te gaan met de andere low cost airline van Eire, Ryanair.
Hete zomer
Net nu het weer in Nederland wat beter lijkt te worden, beloven de vakbonden ons een lange hete zomer. De piloten van easyJet zijn het gedraai van het management zat en overwegen te staken, maar zonder dit deze keer ruim van te voren aan te kondigen. Eenzelfde beeld bij KLM. De FNV vindt het ook wel genoeg en wil eindelijk wel eens wat geldelijke waardering voor alle opofferingen die het grondpersoneel zich de afgelopen jaren heeft getroost. Morgen rond etenstijd zullen we het weten, want de acties liggen op de loer. Het cabine personeel kon dus niet achter blijven toen door KLM de arbeidsverhoudingen op scherp werden gezet met plannen om het aantal pursers drastisch te reduceren. Het cabine personeel, verenigd in de VNC meent dat dit echt niet kan. De veranderingen leiden tot een complete kaalslag van het cabinekorps, aldus voorvrouw Annette Groeneveld.
Wat een lariekoek. Wanneer komt het vliegend personeel eindelijk eens met echte argumenten om niet een bijdrage te hoeven leveren aan de noodzakelijke kostenbesparingen. Met alle respect voor het uitstekende werk dat zowel de cockpit als cabine personeel doet, zijn er bij mijn weten maar weinig beroepen die een speciale app (CrewTip) hebben ontwikkeld om elkaar op de hoogte te stellen waar ze zijn, met wie ze willen zijn, welke safari’s te maken zijn en op welke plek ter wereld het beste eten wordt geserveerd en dat het liefst samen met de collega’s. Hoe romantisch en vertederend.
[su_quote]Andere beroepsgroepen ondernemen niet samen een safari[/su_quote]
Het wordt eindelijk tijd dat het luchtvaartbedrijf ook door de werknemers wordt gezien als een normale economische activiteit en waar concessies moeten worden gedaan die wellicht pijn doen als zwaar economisch tegenwind wordt ondervonden. Beperkingen in de carrière kansen horen daar helaas ook bij. Ook in andere beroepsgroepen zijn er hele volksstammen die weinig zicht hebben op promotie en die hebben geen CrewTip om samen een safari te ondernemen.
Kom op. Peter Stuyvesant is echt verleden tijd.
En beste mensen, houd eens op om alleen maar te wijzen op de oneerlijke concurrentie vanuit het Midden Oosten als de oorzaak van de problemen waarmee de Europese luchtvaart wordt geconfronteerd. Dit geklaag wordt inmiddels echt vermoeiend. Ondertussen blijf ik maar hopen dat de mensen die deze zomer op vliegvakantie gaan niet geconfronteerd worden met al dan niet aangekondigde stakingen. Daar hebben ze in de meeste gevallen een heel jaar hard voor moeten sparen. Ik ben er nog niet gerust op, maar ik doe een beroep op het gezond verstand van de werknemers en werkgevers in de luchtvaartsector om tot een oplossing te komen zonder dat de passagiers daar de dupe van worden.
Dan kunnen we toch nog genieten van de lange hete zomer.