Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    Nieuwe bestemming voor Transavia

    13/06/2025

    Slag om Schiphol: nieuwe aanbesteding zorgt voor spanning

    12/06/2025

    Schiphol schakelt terug voor NAVO-top

    11/06/2025

    Zakenluchtvaart recht tegenover Eindhoven Airport

    11/06/2025

    Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

    10/06/2025
  • Achtergrond

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Schiphol: een mooie plek om te werken

    07/06/2025

    Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

    31/05/2025

    Embraer doet het goed op de markt | Interview

    31/05/2025
  • Editors’ choice

    KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

    08/06/2025

    Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

    08/06/2025

    787 te groot en kan niet landen op luchthaven in Italië

    07/06/2025

    Captain Herman Mateboer over de MD-11, DC-10 en meer | Podcast

    07/06/2025

    Airlines op Schiphol krijgen opnieuw nul op rekest

    04/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Een lange hete zomer voorspeld | Column Hans
Nieuws

Een lange hete zomer voorspeld | Column Hans

Hans de JongDoor Hans de Jong25/07/2016Update:25/07/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Recentelijk moest ik hals over kop naar een begrafenis in Ierland en bij gebrek aan een alternatief dus een ticket geboekt naar Cork bij, wat voorheen de nationale trots van Ierland was, Aer Lingus. Wat me elke keer weer verbaast is de ondoorzichtigheid van de tarieven van luchtvaartmaatschappijen. Van het bedrag dat ik kwijt was voor de twee tickets had ik bij vroegboeking ruimschoots op en neer kunnen vliegen naar een bestemming in de VS, maar helaas mensen kondigen zelden van te voren aan dat ze gaan overlijden.

Hans de Jong is columnist bij Up in the Sky
Hans de Jong is columnist bij Up in the Sky

Maar bij het buitengewoon hoge tarief bleef het niet. Voor de reservering van de twee plaatsen kwam daar nog een goede 40 Euro bij. Gelukkig alleen maar handbagage, want het totale prijskaartje was inmiddels al aardig opgelopen. Interessant om je dan te bedenken dat ik hiermee op zijn minst zes andere (lege) stoelen heb gesubsidieerd. Het kopje koffie van drie euro complementeerde mijn ervaring met deze mislukte low cost carrier. Kennelijk moet je er wat voor doen om de concurrentie aan te gaan met de andere low cost airline van Eire, Ryanair.

Hete zomer
Net nu het weer in Nederland wat beter lijkt te worden, beloven de vakbonden ons een lange hete zomer. De piloten van easyJet zijn het gedraai van het management zat en overwegen te staken, maar zonder dit deze keer ruim van te voren aan te kondigen. Eenzelfde beeld bij KLM. De FNV vindt het ook wel genoeg en wil eindelijk wel eens wat geldelijke waardering voor alle opofferingen die het grondpersoneel zich de afgelopen jaren heeft getroost. Morgen rond etenstijd zullen we het weten, want de acties liggen op de loer. Het cabine personeel kon dus niet achter blijven toen door KLM de arbeidsverhoudingen op scherp werden gezet met plannen om het aantal pursers drastisch te reduceren. Het cabine personeel, verenigd in de VNC meent dat dit echt niet kan. De veranderingen leiden tot een complete kaalslag van het cabinekorps, aldus voorvrouw Annette Groeneveld.

Wat een lariekoek. Wanneer komt het vliegend personeel eindelijk eens met echte argumenten om niet een bijdrage te hoeven leveren aan de noodzakelijke kostenbesparingen. Met alle respect voor het uitstekende werk dat zowel de cockpit als cabine personeel doet, zijn er bij mijn weten maar weinig beroepen die een speciale app (CrewTip) hebben ontwikkeld om elkaar op de hoogte te stellen waar ze zijn, met wie ze willen zijn, welke safari’s te maken zijn en op welke plek ter wereld het beste eten wordt geserveerd en dat het liefst samen met de collega’s. Hoe romantisch en vertederend.

[su_quote]Andere beroepsgroepen ondernemen niet samen een safari[/su_quote]

Het wordt eindelijk tijd dat het luchtvaartbedrijf ook door de werknemers wordt gezien als een normale economische activiteit en waar concessies moeten worden gedaan die wellicht pijn doen als zwaar economisch tegenwind wordt ondervonden. Beperkingen in de carrière kansen horen daar helaas ook bij. Ook in andere beroepsgroepen zijn er hele volksstammen die weinig zicht hebben op promotie en die hebben geen CrewTip om samen een safari te ondernemen.

Kom op. Peter Stuyvesant is echt verleden tijd.

En beste mensen, houd eens op om alleen maar te wijzen op de oneerlijke concurrentie vanuit het Midden Oosten als de oorzaak van de problemen waarmee de Europese luchtvaart wordt geconfronteerd. Dit geklaag wordt inmiddels echt vermoeiend. Ondertussen blijf ik maar hopen dat de mensen die deze zomer op vliegvakantie gaan niet geconfronteerd worden met al dan niet aangekondigde stakingen. Daar hebben ze in de meeste gevallen een heel jaar hard voor moeten sparen. Ik ben er nog niet gerust op, maar ik doe een beroep op het gezond verstand van de werknemers en werkgevers in de luchtvaartsector om tot een oplossing te komen zonder dat de passagiers daar de dupe van worden.

Dan kunnen we toch nog genieten van de lange hete zomer.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Easyjet Hans KLM LinkedIn
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Hans de Jong

Columnist. Hans is onafhankelijk luchtvaartconsultant. Hij helpt Indonesië om de luchtvaartveiligheid te verbeteren en is voorzitter van de Stichting vrienden van AviAssist. Hans maakte voor Nederland ruim honderd bilaterale luchtvaartafspraken.

Gerelateerde Artikelen

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025Redactie

Onderzoek gestart naar fatale vliegtuigcrash

13/06/2025Redactie

OM trekt handen af van zaak-Heli Holland

13/06/2025Redactie
Recent

Boeing-CEO slaat Paris Air Show over

13/06/2025

Luchtruim Midden-Oosten gesloten na aanval

13/06/2025

Nieuwe bestemming voor Transavia

13/06/2025
Populair

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

09/06/2025

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10/06/2025

Rusland overweegt nieuw doeleind passagierstoestellen

11/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?