Qatar Airways wil met Gulfstreams 650ER’s en AJC319’s van Qatar Executive met luxe de wereld veroveren.
Won Qatar Airways vorige week nog de prijs voor beste business class, veel first class mogelijkheden zijn er niet in de toestellen. De maatschappij gaat met Qatar Executive echter een stap verder.
First
Qatar biedt first class aan in het vlaggenschip A380. Er zijn er zes van dergelijke toestellen in de vloot en komen er nog vier. Op een vloot van 165 toestellen is dat niet veel. Zeker, de A340’s (vier stuks) en een deel van de A330 vloot heeft ook een first class. Maar dat is goedbeschouwd een business class+ en de first class wordt met ombouw van deze toestellen ook uitgefaseerd. Qatar lijkt uit te gaan van de strategie dat de business class de beste in de industrie moet zijn en dat dat voldoende is. De mensen die écht first willen reizen en dat geld er voor over hebben kunnen hun heil bij Qatar Executive zoeken.
Executive
Dochteronderneming Qatar Executive is voor de echte luxe. Op de Farnborough Airshow bestelde de maatschappij drie extra Gulfstream G650ER’s. De toestellen worden geleverd in 2017, 2018 en 2019. Eenmaal geleverd is de maatschappij de grootste gebruiker van het toestel met (dan) zes in de vloot. Qatar heeft overigens een letter of intent om tot dertig Gulfstreams te kopen. Momenteel is er een diverse vloot met een aantal Bombardier types en twee all-business A319’s. De Bombardier Globals worden uitgefaseerd ten faveure van de Gulfstreams G500, G600 en G650’s. De Challengers worden omgebouwd tot Air Ambulance. Uiteindelijk zal de vloot dus bestaan uit A319’s en Gulfstreams.
G650’s
Qatar kiest voor de Gulfstreams vanwege de snelheid en het bereik. Aan boord gaan maximaal 13 passagiers. Er zijn voor zeven mensen een slaapplek. De cabine bestaat uit twee gedeelten, een werk en een lounge deel.
Wereldwijd
De Gulfstreams kunnen vele city-pairs met elkaar verbinden. Tot nog toe werkt QR-Executive vanuit Doha, daar staan de toestellen ook gestationeerd. Dat gaat veranderen, zegt CEO Al Baker tegen Runway Girl op de Farnborough Airshow. De Gulfstreams worden niet in Doha gestationeerd. Ze komen in verschillende regio’s te staan. Welke regio’s wil Al Baker nog niet bekend maken, omdat dat gevoelig ligt zegt hij. “We zullen het heel discreet doen.”
Groei
Al Baker ziet enorme groei in de vraag naar privé-vervoer. “Daarom kopen we zoveel toestellen.” Ook wordt de vraag naar steeds langere vluchten groter. Met de Gulfstreams denkt Qatar daarop in te kunnen spelen.
Privé naar commercieel
De CEO van de maatschappij ziet nog geen vraag naar overstap mogelijkheden tussen commercieel en privé. Dus een passagier die vanuit Bangkok first class in een A380 vliegt naar Doha om daar over te stappen op een G650 naar New York. Qatar vliegt met A380’s naar Londen, Parijs, Bangkok, Guangzhou en vanaf september ook naar Sydney.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

