fbpx
AirlinesKLMNieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessional

Eind dit jaar staat het nieuwe KLM

KLM CEO Pieter Elbers vindt het jammer dat de afgelopen tijd behoorlijk wat mensen KLM hebben verlaten, die niet weg hoefden. “Dat gebeurt nu eenmaal op het moment dat je gaat reorganiseren. Je hebt mensen die misschien al een tijdje aan het nadenken zijn over het vervolg van hun carrière en zo’n moment dan ook aangrijpen om de stap te zetten,” aldus Elbers tegen Up in the Sky.

Gesprek
“Helaas gaan er ook mensen weg die je had willen behouden.” De KLM-topman zegt daarbij dat doorstroming op zich goed is. “Binnen een bedrijf met 30.000 werknemers, maar het moet ook niet te hard gaan.” Om te voorkomen dat er teveel goede mensen weglopen, gaat KLM het gesprek met mensen aan, zegt Elbers. Evengoed moet de reorganisatie doorgezet worden. “De eerste positieve effecten daarvan zijn er, we moeten nu de volgende stappen zetten. Als je iets aankondigt, moet je het ook gewoon doen.”

Dynamiek
Elbers nam eind 2014 bewust afstand van de ‘slogan’ van voorganger Peter Hartman: keeping the family together. “Dat werkte destijds goed, maar paste niet meer in de huidige omstandigheden. Vrijwillige vertrekregelingen, transitiecentra om mensen van werk naar werk te begeleiden en mensen intern opleiden en begeleiden biedt ook weer kansen voor anderen en geeft nieuwe dynamiek binnen het bedrijf.”

Tussenstanden
De KLM-topman wil niet zeggen hoeveel mensen intussen het bedrijf hebben verlaten. “We geven geen tussenstanden.” Het terugbrengen van het aantal werknemers is ook geen doel op zich. Elbers: “Er is juist een relatie tussen groei en het aantal mensen. Het is groei in ruil voor productiviteit. Dankzij de afspraken van vorig jaar hebben we kunnen groeien en als je groeit, heb je juist weer mensen nodig.”

Implementatie
Om KLM om te turnen in een zogenoemde High Performance Organization (HPO) is een driestappenplan in gang gezet. “De eerste stap was het ontwerpen van de nieuwe organisatie, dat proces liep tot het voorjaar. Vervolgens zijn we in overleg getreden met de ondernemingsraad. Die zijn inmiddels op bijna alle adviesaanvragen akkoord gegaan,” zegt Elbers. “Dan volgt de fase van implementatie. Op sommige -kleinere- afdelingen is dat klaar, op andere duurt dat misschien nog een paar maanden, maar voor het eind van het jaar is het merendeel afgerond en staat het.”

Stakingen
Dat wil niet zeggen dat er dan niets meer verandert binnen KLM. “Natuurlijk ga je dan nog kijken naar wat wel en wat niet werkt en kun je zaken nog finetunen. In de moderne tijd moet je flexibel zijn.” Elbers benadrukt bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs dat de acties bij Air France, die weer in volle gang zijn, niet ten koste gaan van KLM. “De KLM-besparingen worden niet gebruikt om de stakingen van Air France te financieren, maar om in de groei van KLM te investeren.”

Bestel een Aviationtag van de PH-BFF, een voormalige KLM B747!

Ondersteun Up in the Sky in haar missie om meer unieke content te maken en haal dit stukje Nederlandse luchtvaartgeschiedenis in huis. Na 27 jaar over de hele wereld te hebben gezworven ging de PH-BFF in 2017 met pensioen. Het machtige toestel werd uiteindelijk in 2018 gerecycled op voormalige Vliegbasis Twente.

Gerelateerde artikelen

Back to top button