Vakbond FNV Luchtvaart maakt even pas op de plaats met de acties van het grondpersoneel voor een betere cao. De komende dagen zijn er geen nieuwe acties. Dat zei projectleider Leen van der List vandaag tegen Up in the Sky.
De adempauze biedt partijen de mogelijkheid alsnog nader tot elkaar te komen. “We doen een beroep op het gezonde verstand van KLM en wachten af of zij ons tegemoet komen of dat we ons eventueel moeten beraden op een volgende stap,” aldus Van der List.
Acties vervolgd
Hij benadrukt dat de FNV geen actie voert puur om actie te voeren. “Zoals hier en daar wel geïnsinueerd wordt.” De vakbond gaat ook liever om tafel met KLM om de echte problemen te bespreken, dan actie te voeren. Maar de ‘de race to the bottom’ moet gestopt worden en als het moet, dan worden de acties vervolgd.
Sommatie
Donderdag greep het KLM-grondpersoneel voor het eerst naar het ‘actiewapen’. Gedurende de ochtenduren werd geen vracht geladen en de grondmedewerkers in de vertrekhal boden passagiers cadeautjes aan met daarbij uitleg over het waarom van de acties. Dit werd niet gewaardeerd door KLM. Volgens Van der List kregen zij een brief van hun werkgever. “Een sommatie om precies te zijn. Daarin werd het personeel erop gewezen dat zij niet geacht werden actie te voeren in uniform, conform het kledingreglement.”
Bijstaan
De sommatie van KLM kwam neer op een waarschuwing, stelt Van der List. “Dat KLM dit in de toekomst niet meer zou tolereren op straffe van een officiële waarschuwing met als ultieme maatregel een inhouding op het loon.” FNV zal hierover weer een officieel schrijven aan KLM sturen. “Dat een dergelijke sommatie niet past bij een maatschappij als KLM. En de bond zal de werknemers bijstaan, mocht het inderdaad tot maatregelen komen.
Frustratie
De FNV laat weten zich te kunnen voorstellen dat de acties van gisteren tot boosheid of frustratie hebben geleid bij KLM. “Ik kan me voorstellen dat dit hard binnenkomt bij een maatschappij die niet gewend is aan het actiemiddel. Ik hoop dat KLM zich kan voorstellen dat KLM-medewerkers dit ook niet zomaar doen. De KLM-medewerkers zijn zeer loyaal maar ze hebben de afgelopen jaren al genoeg ingeleverd. Het vooruitzicht dat dit weer moet, roept iets bij ze op.”
Alleen maar bezuinigen is volgens de FNV niet de juiste oplossing. Beter zou zijn als de partijen het gesprek aangaan en de echte problemen adresseren, zoals oneerlijke concurrentie van low costcarriers en de maatschappijen uit de Golfregio, meent de bond.