Vanaf september komt China Airlines minder vaak naar Schiphol. In december gaat vervolgens de tussenstop op Bangkok eruit.
Bangkok
China Airlines vliegt ruim 32 jaar nonstop op Amsterdam – Bangkok en dan door naar Taipei. De Sales Executive van China Airlines Nederland zegt tegen Up in the Sky: “In verband met de oorspronkelijke leveringsdatum van de A350-900 door Airbus, 19 juli 2016, heeft ons management op het hoofdkantoor besloten de nonstop service Amsterdam – Taipei per december 2016 in te laten gaan.” Bangkok komt dus te vervallen na 30 november. De A350-900 wordt echter later geleverd. De route wordt tot 9 januari uitgevoerd door een A340-300. Vanaf die datum neemt de A350 het over.
Frequentie
Amsterdam – Bangkok – Taipei wordt nu nog elke dag gevlogen. China Airlines gaat de directe route naar Taipei vier keer per week uitvoeren en komt dus niet meer dagelijks op Schiphol. Onlangs is besloten om de frequentie al drie maanden eerder terug te schroeven. China Airlines: “Wij hebben de frequentie van dagelijks naar vier keer per week vanaf 5 september aangepast.” Vanaf die datum komt de A340-300 vier keer per week op Schiphol om naar Bangkok en Taipei te vliegen. De vluchten die op dinsdag, donderdag en zondag vertrekken vanuit Amsterdam, vervallen dan. Vanaf december wordt dus niet meer gestopt op Bangkok. De vluchtdagen blijven hetzelfde.
Schema
CI073 vertrekt om 01:35 uur uit Taipei en komt aan om 09:00 uur in Amsterdam. De terugvlucht vertrekt om 15:50 uur en komt aan om 12:20 uur. De A350 is iets sneller dan de A340. Vertrek vanuit Taipei is om 02:15 uur en aankomst in het herkomstland is om 11:35 uur. De tijden op Amsterdam zijn ongewijzigd.
Fifth Freedom Rights
Op vragen van Up in the Sky zegt een woordvoerder van China Airlines de rechten te behouden om tussen Thailand en Nederland te vliegen. “De verandering is strategisch van aard. De maatschappij denkt door direct naar Europa te vliegen zich als marktleider tussen Taiwan en Europa te versterken.” De verwachting is dat er meer zakenreizigers en toeristen van en naar Taiwan zullen gaan.
Met het stoppen van de A340 vlucht Amsterdam-Bangkok vervalt 33 procent (een derde) van de wekelijkse rechtstreekse stoelen op die route. Of andere maatschappijen in het gat van bijna 2.000 stoelen stappen is niet bekend. KLM gaat dit voorlopig niet te gaan doen, aldus een woordvoerder. China Airlines zegt tegen Up een 80 procent loadfactor op de route AMS-BKK te hebben.
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

