Het aantal stakers in de Air France cabine neemt gestaag af.
Minder
Het aantal stakende Franse cabin crewleden is morgen op het laagste niveau sinds de start van de staking. Volgens cijfers die Air France vandaag bekend maakte staakt op dinsdag 25 procent van het personeel. In Frankrijk is een wet die voorschrijft dat stakers zich 24 uur van te voren bekend moeten maken. Vooral op de medium haul zijn flight attendants minder geneigd te staken. Maandag kwam 23% niet opdagen.
Meerderheid vliegt
Air France denkt dat dinsdag alle long-haul vluchten uit te kunnen voeren. Op de medium-haul zal 85 procent wel vliegen en binnenlands vliegt 90 procent. De maatschappij heeft dagelijks 7.500 extra medewerkers ingezet om klanten te informeren en waar nodig om te boeken naar andere vluchten. Sinds vorige week maandag zijn er bijna 1 miljoen sms-berichten verstuurd naar klanten om ze te informeren over hun vlucht. Dinsdag is (voorlopig) de laatste stakingsdag. Tijdens de staking is geen vooruitgang geboekt wat betreft overleg tussen AF en de vakbonden.
Gestrand
Tot nog toe zijn er ruim 900 vluchten geannuleerd. Circa 150.000 passagiers hebben niet kunnen vliegen terwijl ze wel geboekt hadden.
Slecht voorstel
De bonden zijn het oneens met het cao-voorstel van Air France, zoals dat vorige week vrijdag aan de bonden voorgesteld is. De huidige cao loopt 31 oktober af en de bonden onderhandelen al langer met Air France over een vernieuwing. Air France wilde een cao afsluiten voor 17 maanden, terwijl de bonden een vijfjarige overeenkomst eisten. De bonden zeggen dat aan diverse eisen van verbetering van salaris en werkomstandigheden niet voldaan is door de maatschappij. Volgens de bonden rest er niets anders dan te gaan staken. Ze noemen in een verklaring de stakingen nu al “historisch”.
KLM cabine
De nieuwe cabinestrategie van KLM heeft de onderhandelingen niet geholpen. De bonden zijn bang dat bij Air France hetzelfde gebeurt. Air France heeft toegezegd dat het aantal werknemers op een vlucht hetzelfde blijft, maar daar neemt de bond geen genoegen mee. De diverse functies en strepen dienen behouden te blijven. Bij de long-haul (doorgaans de hoogste in de pikorde) staken meer mensen dan bij de short-haul. De short-haul heeft meer belang bij het afschaffen van de ‘strepen’.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!