fbpx
AirlinesFinancieelOnderwerpenProfessional

Lufthansa ziet winst aanzienlijk dalen

In het eerste halfjaar van 2016 ziet Lufthansa de winst meer dan halveren ten opzichte van 2015. Dat maakt de maatschappij bekend.

Lufthansa put hoop uit het meedalen van de kosten, het vormgeven van de vernieuwde strategie en de groei van Eurowings.

Minder inkomsten
De inkomsten namen met ruim 2 procent af naar 15 miljard euro. De inkomsten uit passagiersvervoer namen met 4,5 procent af, vooral door toenemende prijsdruk door concurrentie. De routes naar Azië en Latijns-Amerika lieten de slechtste cijfers zien. Europa en Noord-Amerika routes bleven stabiel, Europa zag zelfs een kleine verbetering.

Onder de streep bleef er 429 miljoen euro over. Vorig jaar was er nog twee keer zoveel winst. Swiss kende de hoogste winstratio: 6,3 procent, maar de totale winst nam wel met bijna 50 miljoen euro af. Austrian Airlines had 16 miljoen meer winst dan het jaar ervoor. Brussels Airlines en SunExpress maakten een klap: 40 procent minder winst. Eurowings had in het eerste halfjaar 67 miljoen euro meer verlies, dat kwam met name door de moeilijke markt en de uitbreiding van de budgetmaatschappij.

Kosten
De kosten liepen ook terug. Als de besparingen op brandstof niet worden meegerekend gingen de kosten met 1,3 procent naar beneden. Lufthansa gaf ruim 500 miljoen euro minder aan brandstof uit, vergeleken met vorig jaar. De kostenbesparingen zaten vooral in de passagierstak. Ondanks de lagere inkomsten draagden die tak het meest bij aan de winst.

Cargo
De grootste teruggang was er voor Lufthansa Cargo. De winst/verlies rekening ging bijna 100 miljoen euro achteruit. De vraag en omzet is te vergelijken met de situatie tijdens het dieptepunt van de kredietcrisis in 2009.

Carsten Spohr © Maurits Vink
Carsten Spohr © Maurits Vink
Vooruitzicht
Lufthansa ziet een zwaar tweede halfjaar tegemoet. Het vooruitzicht is een winst/verlies voor belastingen die € 1,8 miljard lager is dan in 2015. Vooral in het derde kwartaal gaat het passagiersvervoer een zware klap oplopen. De capaciteitsgroei wordt afgeremd. Was Lufthansa van plan dit jaar in totaal zes procent meer capaciteit in te zetten, dat wordt nu 5,4 procent meer. De verwachting is dat de kosten (exclusief brandstof) met twee tot drie procent omlaag gaan. CEO Carsten Spohr zegt op de goede weg te zijn. Wat betreft kostenbeheersing en de mogelijkheid winst te maken ligt er een goede fundering voor de netwerk-maatschappijen.

Bestel nu het boek Love is in the Air!

Hoe een vlucht mensen met elkaar verbindt, geschreven door Renske Dragt.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button