Malaysia Airlines (MAB) wil het partnerschap met Emirates gaan intensiveren en er “echt werk van maken”. Daarnaast moet ook het lidmaatschap van de oneworld alliantie verbeterd worden.
Emirates
De maatschappij vindt dat ze niet het maximale haalt uit het partnerschap met Emirates, terwijl die overeenkomst juist een belangrijk onderdeel van de strategie is om er weer bovenop te komen. In december 2015 werd de overeenkomst met Emirates getekend en de eerste codesharevluchten begonnen in februari 2016. De CEO van Malaysia Peter Bellew zegt tegen Capa: “je kan niet simpelweg beginnen met wat codesharevluchten en dan hopen dat je veel eruit kan halen. Je moet middelen inzetten om dit te bereiken.” Volgens de CEO gaat het om het beheren van de relatie. “Emirates is een geweldig organisatie met enorme resources. Het is aan ons om aan deze kant van de overeenkomst het maximale eruit te halen.” Er wordt nu een team geïnstalleerd om meer codeshare-verkeer te krijgen.
40 extra routes
Eind 2016 moeten er veertig extra codeshare routes zijn met Emirates. Dit hangt nog op toestemming van de desbetreffende landen waar de vlucht naar toe gaat. Nu zijn er achttien routes, onder andere naar Amsterdam. De route naar Frankfurt die ooit door Malaysia zelf werd uitgevoerd is er nog niet in codeshare met Emirates. Dit moet veranderen. Met name in Europa heeft MAB de maatschappij uit het Midden-Oosten nodig om aanwezig te zijn. Malaysia Airlines vliegt zelf alleen op Londen. Ook voor Afrika en het Midden-Oosten vertrouwt MAB op Emirates.
Andersom
Emirates heeft ook 18 codeshares op door MAB uitgevoerde routes. Het gaat vooral om kleinere bestemmingen. Malaysia zelf profiteert hier ook van, hun vluchten zitten voller. Maar vooralsnog levert het niet veel passagiers op. Een belangrijk deel van het MAB netwerk zijn vluchten op Australië. Emirates heeft hier geen hulp van Malaysia nodig, want Emirates heeft ook codeshares met Qantas. De verhouding ligt wat scheef, dus MAB moet er vooral zelf wat van maken. En dat willen ze nu met dat team doen.
Emirates is tevens de grootste buitenlandse maatschappij op Kuala Lumpur met binnenkort twee B777-300’s en twee 615-zitter A380’s per dag. Tevens wordt één van de vluchten zo verplaatst dat de aan sluiting op een groot aantal Malaysia vluchten perfect aansluit.
Oneworld
Malaysia heeft een groot netwerk in Azië wat aantrekkelijk kan zijn voor oneworld-leden. De maatschappij stapte redelijk verrassend over van Skyteam naar oneworld in 2014. Er zijn codeshares met een aantal leden, vooral met American Airlines. Met Qantas en British Airways zijn geen overeenkomsten. Die laatste zou Malaysia aan klanten op de Kuala Lumpur-Londen route kunnen helpen. Dan kunnen klanten aan de Engelse kant doorvliegen. Nu kan dat niet (via MAB dan). British Airways is een directe concurrent, ze vliegen exact dezelfde route, Heathrow – Kuala Lumpur. Ook in Australië waar MAB veelvuldig naar toe vliegt, zijn er voor de klanten van de airline geen codeshare mogelijkheden. Terwijl de maatschappijen van dezelfde alliantie deel uitmaken.
Extra mensen
Malaysia Airlines gaat mensen aannemen om de codeshares binnen oneworld uit te breiden. Bellew zegt tegen CAPA: “We don’t have enough people to manage partnerships. You have to put boots on the ground and talk to airlines. You can’t sit in an ivory tower in Kuala Lumpur and say you have all this connectivity. We will recruit the people to do it. We will grow that end of the team. We have the agreements; it’s just a matter of exploiting them. Within oneworld and with Emirates we have more than enough to get the distribution fixed but you have to put the boots on the ground.”