Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Airlines»Malaysia wil partnerschap Emirates en oneworld versterken
Airlines

Malaysia wil partnerschap Emirates en oneworld versterken

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt02/08/2016Leestijd: 3 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Malaysia Airlines (MAB) wil het partnerschap met Emirates gaan intensiveren en er “echt werk van maken”. Daarnaast moet ook het lidmaatschap van de oneworld alliantie verbeterd worden.

Emirates
De maatschappij vindt dat ze niet het maximale haalt uit het partnerschap met Emirates, terwijl die overeenkomst juist een belangrijk onderdeel van de strategie is om er weer bovenop te komen. In december 2015 werd de overeenkomst met Emirates getekend en de eerste codesharevluchten begonnen in februari 2016. De CEO van Malaysia Peter Bellew zegt tegen Capa: “je kan niet simpelweg beginnen met wat codesharevluchten en dan hopen dat je veel eruit kan halen. Je moet middelen inzetten om dit te bereiken.” Volgens de CEO gaat het om het beheren van de relatie. “Emirates is een geweldig organisatie met enorme resources. Het is aan ons om aan deze kant van de overeenkomst het maximale eruit te halen.” Er wordt nu een team geïnstalleerd om meer codeshare-verkeer te krijgen.

40 extra routes
Eind 2016 moeten er veertig extra codeshare routes zijn met Emirates. Dit hangt nog op toestemming van de desbetreffende landen waar de vlucht naar toe gaat. Nu zijn er achttien routes, onder andere naar Amsterdam. De route naar Frankfurt die ooit door Malaysia zelf werd uitgevoerd is er nog niet in codeshare met Emirates. Dit moet veranderen. Met name in Europa heeft MAB de maatschappij uit het Midden-Oosten nodig om aanwezig te zijn. Malaysia Airlines vliegt zelf alleen op Londen. Ook voor Afrika en het Midden-Oosten vertrouwt MAB op Emirates.

Andersom
Emirates heeft ook 18 codeshares op door MAB uitgevoerde routes. Het gaat vooral om kleinere bestemmingen. Malaysia zelf profiteert hier ook van, hun vluchten zitten voller. Maar vooralsnog levert het niet veel passagiers op. Een belangrijk deel van het MAB netwerk zijn vluchten op Australië. Emirates heeft hier geen hulp van Malaysia nodig, want Emirates heeft ook codeshares met Qantas. De verhouding ligt wat scheef, dus MAB moet er vooral zelf wat van maken. En dat willen ze nu met dat team doen.

Emirates is tevens de grootste buitenlandse maatschappij op Kuala Lumpur met binnenkort twee B777-300’s en twee 615-zitter A380’s per dag. Tevens wordt één van de vluchten zo verplaatst dat de aan sluiting op een groot aantal Malaysia vluchten perfect aansluit.

Oneworld
Malaysia heeft een groot netwerk in Azië wat aantrekkelijk kan zijn voor oneworld-leden. De maatschappij stapte redelijk verrassend over van Skyteam naar oneworld in 2014. Er zijn codeshares met een aantal leden, vooral met American Airlines. Met Qantas en British Airways zijn geen overeenkomsten. Die laatste zou Malaysia aan klanten op de Kuala Lumpur-Londen route kunnen helpen. Dan kunnen klanten aan de Engelse kant doorvliegen. Nu kan dat niet (via MAB dan). British Airways is een directe concurrent, ze vliegen exact dezelfde route, Heathrow – Kuala Lumpur. Ook in Australië waar MAB veelvuldig naar toe vliegt, zijn er voor de klanten van de airline geen codeshare mogelijkheden. Terwijl de maatschappijen van dezelfde alliantie deel uitmaken.

Extra mensen
Malaysia Airlines gaat mensen aannemen om de codeshares binnen oneworld uit te breiden. Bellew zegt tegen CAPA: “We don’t have enough people to manage partnerships. You have to put boots on the ground and talk to airlines. You can’t sit in an ivory tower in Kuala Lumpur and say you have all this connectivity. We will recruit the people to do it. We will grow that end of the team. We have the agreements; it’s just a matter of exploiting them. Within oneworld and with Emirates we have more than enough to get the distribution fixed but you have to put the boots on the ground.”


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Emirates malaysia airlines oneworld Partner
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025Redactie

British Airways stuurt crew naar ‘liefdeshotel’

23/06/2025Aimee Kniese

Amerikaanse prijsvechter Southwest lonkt naar Europa

23/06/2025Redactie
Recent

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23/06/2025

British Airways stuurt crew naar ‘liefdeshotel’

23/06/2025

Amerikaanse prijsvechter Southwest lonkt naar Europa

23/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?