ProRail werkt aan de spoorverdubbeling tussen Schiphol en Duivendrecht. Woensdagochtend 10 augustus worden de nieuwe sporen in dienst genomen.
Schoenlepel
In negen dagen tijd (van 31 juli tot 10 augustus) sluit ProRail nieuwe sporen aan tussen Duivendrecht en Schiphol, zodat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden. In de afgelopen vijf jaar heeft ProRail extra sporen aangelegd, inclusief zestien nieuwe spoorviaducten en een nieuwe beweegbare spoorbrug over de Schinkel. Het nieuwe spoor is als het ware met een schoenlepel ingepast tussen het bestaande spoor en de snelweg ten zuiden van Amsterdam. In deze periode sluit ProRail alles aan op het landelijke spoornetwerk. Er worden honderden mensen ingezet.
Werkzaamheden lang van tevoren gepland
De werkzaamheden aan het spoor tussen Schiphol en Duivendrecht zijn ruim anderhalf jaar geleden gepland, in overleg met NS en Schiphol. Er werken gedurende negen dagen honderden mensen aan het spoor, dag en nacht. In een strak schema wordt van minuut tot minuut gewerkt aan het demonteren van oude sporen, het aansluiten van de nieuwe sporen, het plaatsen van bovenleidingen, het vervangen van wissels, het testen van de beveiliging en het plaatsen en in gebruik nemen van seinen. Op woensdagochtend 10 augustus worden de nieuwe sporen in dienst genomen. Dan is de spoorverdubbeling een feit en is er ruimte op het spoor voor meer treinen.
Ruimte voor meer treinen
Tussen de stations Schiphol Airport en Duivendrecht is acht kilometer nieuw spoor gebouwd. Daarnaast is station Amsterdam Rai uitgebreid met een extra perron en een grotere stationshal. Ook schoven de perrons van station Duivendrecht een stukje op. Zestien viaducten zijn gesloopt, vervangen, verplaatst of uitgebreid. Ook zijn er twee nieuwe spoorbruggen gebouwd, waarvan één ophaalbrug. De fly-overs bij knooppunt Riekerpolder ondergingen een make-over.
Komende dagen zetten we de laatste grote stap op weg naar de voltooiing van de spoorverdubbeling. Dan worden bij Amsterdam Zuid en Duivendrecht de bestaande en de nieuwe sporen op elkaar aangesloten. Negen dagen achter elkaar is daar geen treinverkeer mogelijk.
Waarom in de vakantie?
We plannen de werkzaamheden juist in de zomervakantie omdat er dan minder forenzen van de trein gebruik maken, denk bijvoorbeeld aan de Zuidas. Desondanks blijven de werkzaamheden hinderlijk voor vakantiereizigers naar Schiphol.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!