Het hebben van een budgetdochter biedt traditionele maatschappijen nog altijd niet de oplossing voor het spekken van de jaarcijfers.
Oplossing?
Gevestigde maatschappijen als Air France, KLM en Lufthansa hebben al jaren de gouden tijden achter zich gelaten. Concurrentie komt in Europa van twee kanten, uit het (Midden-)Oosten en vanaf het eigen grondgebied, in de vorm van low-cost carriers (LCC’s). In reactie op de LCC’s hebben de drie grote luchtvaartbedrijven hun eigen budgetdochters opgericht of aangekocht. Al jaren zeggen de maatschappijen dat dit een zeer belangrijke strategie is. In de eerste helft van 2016 kosten de ‘LCC-maatschappijen’ alleen maar geld, terwijl de concurrentie floreert.
Budgetdochters
De Lufthansagroup heeft budgetdochter Eurowings. Vorig jaar werd de andere budgetdochter Germanwings nog geïntegreerd in Eurowings om met één merk te opereren. Air France-KLM heeft Transavia Nederland en Transavia Frankrijk. De laatste groeit hard en beide entiteiten zijn nu ongeveer even groot. Transavia Nederland is uitgebreid naar een basis in München en mag daar groeien (behalve naar Frankrijk). International Airlines Group (British Airways, Iberia) heeft enkele jaren geleden de low-cost carrier Vueling gekocht. Geen van Europa’s drie grootste budgetdochters maakte winst in het eerste halfjaar van 2016.
Verliezen
Uit de halfjaarcijfers komen de verliezen naar voren. Transavia (als geheel) leed een verlies van 75 miljoen euro (15 procent van de omzet). Er waren 5,7 miljoen passagiers die samen 483 miljoen euro uitgaven. De vloot bestaat uit 63 toestellen die voor 88 procent gevuld zaten. Eurowings deed het niet beter. Er waren 8,2 miljoen passagiers die 922 miljoen euro uitgaven. De gemiddelde loadfactor was 77 procent. Lufthansa moest 61 miljoen bijpassen (7 procent van de omzet). IAG is wat minder scheutig met cijfers. Vueling kostte 54 miljoen (6 procent) op een omzet van 857 miljoen euro. Het aantal klanten of de loadfactor wordt niet vermeld. In de vloot zitten 108 toestellen.
Winsten
Bedrijven die zich vol richten op LCC-vluchten maken enorme winsten. EasyJet zag in het eerste halfjaar een winst van 420 miljoen euro bij een omzet van 2,3 miljard euro. Er waren 35,1 miljoen passagiers in 253 toestellen. Deze zaten 92 procent vol. De grootste maatschappij van Europa gemeten naar aantallen passagiers deed het ook niet verkeerd. Ryanair zag 54,6 miljoen passagiers in 353 vliegtuigen. Deze mensen gaven 2,9 miljard uit waar Ryanair 307 miljoen aan overhield. Vliegtuigen zaten 94 procent vol.
Niet altijd
Norwegian, ook een volledige LCC, maakte geen winst afgelopen halfjaar. De maatschappij zag een omzet van 1,2 miljard euro, maar maakte een verlies van vijf miljoen euro (0,4 procent van de omzet). De bezettingsgraad was 87 procent en het aantal toestellen 110. Vueling maakte in 2015 wel winst, het verschil met Transavia en Eurowings is dat Vueling net als bijvoorbeeld easyJet begonnen is als onafhankelijke LCC met écht lage kosten. Van Eurowings en Transavia kan je je afvragen in hoeverre de kosten echt laag zijn (vergeleken met Ryanair en easyJet).
Moeilijk
Transavia maakte voor 2016 ook al verlies, Eurowings draait op z’n best quitte. Het lijkt moeilijk om met een semi-LCC te kunnen concurreren met de echte LCC’s. De ticketprijzen mogen niet (veel) hoger zijn dan de concurrentie. Als de kosten dan wel (deels) hoger zijn, blijft er geen winst over, want de marges zijn laag. Dit is de periode van lage brandstofprijzen en dus het moment om de bankrekening te spekken voor moeilijkere tijden.
Hilariteit
Vaak wordt aangevoerd dat de uitbreiding van Eurowings en Transavia ervoor zorgt dat er (nog!) geen winst gemaakt wordt. “Dat komt echt wel”, stellen CEO’s gerust. Alleen: easyJet en Ryanair groeien niet? Ryanair voegde in het tweede kwartaal zestien (!) toestellen toe aan de vloot, dat is vijf per maand. EasyJet deed met twee extra toestellen per maand relatief rustig aan. Maand na maand komen er toestellen bij, worden er routes en bases geopend. Eén ding is zeker, groei is bij de grote twee ingebed in de organisatie. Het idee dat de winst volgt als de groei afgerond is, zal tot hilariteit leiden in Dublin en London Luton.



Verschillend