Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Redactie
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

    09/11/2025

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Wizz Air maakt eerdere plannen met Airbus definitief

    07/11/2025
  • Achtergrond

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Met suïcidale neigingen door de vliegkeuring? | Column

    02/11/2025

    ‘Geef mij maar het vliegtuig!’

    01/11/2025

    Het korte turbulente tweede leven van een paar KLM 747’s

    01/11/2025
  • Editors’ choice

    Nieuw vliegtuig opstap naar samenwerking luchtmachten?

    09/11/2025

    Kan de politiek wat leren van de luchtvaart?

    08/11/2025

    De vliegende start van een Transavia-captain

    08/11/2025

    Airlines gaan mee met de tijd, KLM blijft achter

    07/11/2025

    ‘Potentiële spionage’ boven Nederlandse vliegbasis

    07/11/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Onderwerpen»Financieel»Budgetdochter nog niet de oplossing | Commentaar
Financieel

Budgetdochter nog niet de oplossing | Commentaar

Door Joeri van Ormondt10 augustus 2016, 10:29 • Update 21 oktober 2017, 19:02Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
©Up in the Sky
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het hebben van een budgetdochter biedt traditionele maatschappijen nog altijd niet de oplossing voor het spekken van de jaarcijfers.

Oplossing?
Gevestigde maatschappijen als Air France, KLM en Lufthansa hebben al jaren de gouden tijden achter zich gelaten. Concurrentie komt in Europa van twee kanten, uit het (Midden-)Oosten en vanaf het eigen grondgebied, in de vorm van low-cost carriers (LCC’s). In reactie op de LCC’s hebben de drie grote luchtvaartbedrijven hun eigen budgetdochters opgericht of aangekocht. Al jaren zeggen de maatschappijen dat dit een zeer belangrijke strategie is. In de eerste helft van 2016 kosten de ‘LCC-maatschappijen’ alleen maar geld, terwijl de concurrentie floreert.

Budgetdochters
De Lufthansagroup heeft budgetdochter Eurowings. Vorig jaar werd de andere budgetdochter Germanwings nog geïntegreerd in Eurowings om met één merk te opereren. Air France-KLM heeft Transavia Nederland en Transavia Frankrijk. De laatste groeit hard en beide entiteiten zijn nu ongeveer even groot. Transavia Nederland is uitgebreid naar een basis in München en mag daar groeien (behalve naar Frankrijk). International Airlines Group (British Airways, Iberia) heeft enkele jaren geleden de low-cost carrier Vueling gekocht. Geen van Europa’s drie grootste budgetdochters maakte winst in het eerste halfjaar van 2016.

Verliezen
Uit de halfjaarcijfers komen de verliezen naar voren. Transavia (als geheel) leed een verlies van 75 miljoen euro (15 procent van de omzet). Er waren 5,7 miljoen passagiers die samen 483 miljoen euro uitgaven. De vloot bestaat uit 63 toestellen die voor 88 procent gevuld zaten. Eurowings deed het niet beter. Er waren 8,2 miljoen passagiers die 922 miljoen euro uitgaven. De gemiddelde loadfactor was 77 procent. Lufthansa moest 61 miljoen bijpassen (7 procent van de omzet). IAG is wat minder scheutig met cijfers. Vueling kostte 54 miljoen (6 procent) op een omzet van 857 miljoen euro. Het aantal klanten of de loadfactor wordt niet vermeld. In de vloot zitten 108 toestellen.

Winsten
Bedrijven die zich vol richten op LCC-vluchten maken enorme winsten. EasyJet zag in het eerste halfjaar een winst van 420 miljoen euro bij een omzet van 2,3 miljard euro. Er waren 35,1 miljoen passagiers in 253 toestellen. Deze zaten 92 procent vol. De grootste maatschappij van Europa gemeten naar aantallen passagiers deed het ook niet verkeerd. Ryanair zag 54,6 miljoen passagiers in 353 vliegtuigen. Deze mensen gaven 2,9 miljard uit waar Ryanair 307 miljoen aan overhield. Vliegtuigen zaten 94 procent vol.

Niet altijd
Norwegian, ook een volledige LCC, maakte geen winst afgelopen halfjaar. De maatschappij zag een omzet van 1,2 miljard euro, maar maakte een verlies van vijf miljoen euro (0,4 procent van de omzet). De bezettingsgraad was 87 procent en het aantal toestellen 110. Vueling maakte in 2015 wel winst, het verschil met Transavia en Eurowings is dat Vueling net als bijvoorbeeld easyJet begonnen is als onafhankelijke LCC met écht lage kosten. Van Eurowings en Transavia kan je je afvragen in hoeverre de kosten echt laag zijn (vergeleken met Ryanair en easyJet).

Moeilijk
Transavia maakte voor 2016 ook al verlies, Eurowings draait op z’n best quitte. Het lijkt moeilijk om met een semi-LCC te kunnen concurreren met de echte LCC’s. De ticketprijzen mogen niet (veel) hoger zijn dan de concurrentie. Als de kosten dan wel (deels) hoger zijn, blijft er geen winst over, want de marges zijn laag. Dit is de periode van lage brandstofprijzen en dus het moment om de bankrekening te spekken voor moeilijkere tijden.

Hilariteit
Vaak wordt aangevoerd dat de uitbreiding van Eurowings en Transavia ervoor zorgt dat er (nog!) geen winst gemaakt wordt. “Dat komt echt wel”, stellen CEO’s gerust. Alleen: easyJet en Ryanair groeien niet? Ryanair voegde in het tweede kwartaal zestien (!) toestellen toe aan de vloot, dat is vijf per maand. EasyJet deed met twee extra toestellen per maand relatief rustig aan. Maand na maand komen er toestellen bij, worden er routes en bases geopend. Eén ding is zeker, groei is bij de grote twee ingebed in de organisatie. Het idee dat de winst volgt als de groei afgerond is, zal tot hilariteit leiden in Dublin en London Luton.


Vacature: aan de slag bij Vliegschool Hilversum!

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO
EasyJet Ryanair
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025Niek de Weert

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025Niek de Weert

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025Niek de Weert
Recent

SAS-vlucht moet op Schiphol landen wegens noodgeval

09/11/2025

Europese airlines overwegen aankoop A321XLR

09/11/2025

Bijzondere C-130 Hercules houdt winterslaap

09/11/2025
Populair

KLM 737 vliegt van Amsterdam naar Enschede

05/11/2025

Russische vliegtuigen op bezoek in Zuid-Amerika

07/11/2025

Amerikaanse superdrone gaat de lucht in

05/11/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Frontdesk Operations – Vliegschool Hilversum

Hilversum

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?