Pilotenvakbond VNV wil dat KLM uiterlijk vrijdag terugkomt op het besluit geen pensioengeld bij te storten. Dat meldt VNV aan de Telegraaf.
De vakbond heeft hierover een brief gestuurd. KLM bevestigt tegenover nu.nl de brief ontvangen te hebben en deze te bestuderen.
Opzeggen afspraken
Tijdens de presentatie van de Air France-KLM halfjaarcijfers werd al duidelijk dat er een conflict was tussen KLM en de piloten. KLM ziet zich gedwongen te tornen aan de bestaande pensioenafspraken met haar piloten. Dat bevestigt KLM CFO Erik Swelheim 27 juli tegenover Up in the Sky. Enkele dagen later volgde de officiële aankondiging. “KLM kan de huidige bijstortregeling voor toekomstige indexatie van de pensioenregeling voor vliegers niet ongewijzigd uitvoeren. KLM ziet zich dan ook genoodzaakt het STROT (structureel overschotten en tekorten)-protocol met VNV en de uitvoeringsovereenkomst met het pensioenfonds per 1 december 2016 op te zeggen.”
Geradicaliseerd
Destijds wilde pilotenvakbond VNV niet reageren, nu doet ze dat wel. Bij monde van vakbondsvoorman Verhagen tekent de Telegraaf op dat VNV teleurgesteld is in de “onredelijke en geradicaliseerde opstelling van KLM.” De vakbond zegt naar de rechter te stappen als de opzegging van KLM van kracht blijft.
Staking
VNV vindt zichzelf juist een verantwoordelijke partij en zegt dat KLM moet stoppen met zeggen dat de maatschappij de enige is die het bedrijfsbelang in de gaten houdt. “Met wat ze nu doen denk je eerder aan het omgekeerde”, aldus Verhagen, hintend op acties.
Volgens KLM kost het bijstorten de maatschappij 600 miljoen euro. De maatschappij zegt in een persbericht: “In het STROT-protocol en de uitvoeringsovereenkomst staat dat KLM bijstort als de dekkingsgraad van het pensioenfonds onvoldoende is om volledig te indexeren. De grens hiervoor lag op een dekkingsgraad van 105 procent. Met de nieuwe wetgeving vanaf 1 januari 2015 ligt deze grens op circa 122 procent. Onder deze dekkingsgraad is volledige indexatie onmogelijk en moet KLM dus al bijstorten onder een dekkingsgraad van 122 procent.” KLM heeft eind juli een nieuw voorstel aan de vakbond gestuurd. Daar gaat de bond dus niet op in.
Een KLM piloot gaat op z’n 58e met pensioen.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!