Boeing verwacht zich over twee maanden te kunnen buigen over het productietempo van de Boeing 777. Dit heeft een manager van de vliegtuigfabrikant woensdag gezegd tegen de The Wall Street Journal. Tegen die tijd zal er een beter beeld zijn van de vraag naar het vliegtuig.
Terugschroeven
Terwijl Boeing in de ontwikkelingsfase zit van een nieuwe versie van de triple seven, neemt de vraag naar grote vliegtuigen af. Op dit moment worden er maandelijks gemiddeld 8.3 777’s gebouwd, wat neerkomt op honderd toestellen op jaarbasis. Er zijn plannen om de productie met ingang van 2017 terug te schroeven naar zeven per maand.
Gevaar
Om door te kunnen gaan met het productietempo zijn er volgens Boeing jaarlijks tussen de veertig en vijftig orders nodig. Tot nu toe staat de teller nog maar op acht voor dit jaar. Boeing wil voorkomen dat er overcapaciteit ontstaat met de huidige 777’s, wat de toekomst voor de opvolger in gevaar kan brengen. “We matchen vraag en aanbod”, aldus financieel manager bij Boeing Greg Smith.
777X
Uiteindelijk zal de productie van de bestaande 777 types overgaan in de 777X, die nu wordt ontwikkeld. Naar verwachting zal de eerste in 2020 in gebruik worden genomen. Om de overgang mogelijk te maken wordt op dat moment de productie teruggebracht naar 5.5, waardoor er ruimte beschikbaar komt voor de ontwikkeling van een 777X prototype.
Er worden twee varianten ontwikkeld van de 777X, de -8 en de -9, met respectievelijk 350 en 400-425 zitplaatsen. Onder andere Lufthansa, Emirates en Qatar Airways hebben orders uitstaan voor de 777X.
Boeing gaat ook nadenken over het opschroeven van de 787 productie, maar zegt hier nog wat meer tijd voor te hebben.
De Queen of the Skies is terug!
Dertig jaar lang vloog de PH-BFG in het KLM-blauw de wereld over. In 2019 ging ze met pensioen, maar nu is ze terug..
Een uniek stukje luchtvaartgeschiedenis. Bestel nu in de webshop van Up in the Sky - gratis verzonden!