Boeing werkt aan een nieuw concept om met een smartphone de ervaring in de cabine te verbeteren. Met een app kan men in de toekomst bijvoorbeeld het leeslampje bedienen, controleren of het toilet bezet is of een eten en drinken bestellen. In een prototype van een cabine, de vCabin worden verschillende concepten getest.
“De vCabin is een geweldig hulpmiddel om de inventieve ideeën die we verzinnen voor toekomstige verbeteringen in de cabine te testen”, aldus Deborah Regan, onderzoeker van de afdeling Productontwikkeling. Connectivity en convenience worden volgens Regan naar een nieuw niveau gebracht. Er is geen wifi nodig terwijl het systeem niet zorgt voor verstoring van kritische systemen in het vliegtuig en het bestaande in-flight entertainmentsysteem.
Persoonlijker
Ook cabinepersoneel kan volgens Boeing in de toekomst gebruik maken van het concept. Ze kunnen bijvoorbeeld de cabinesystemen zoals de verlichting regelen en de status van de bestellingen bijhouden. Daarnaast is het mogelijk om informatie over passagiers te raadplegen, zoals frequent flyers over hun voorkeuren en zitplaatstoewijzing. De service kan hierdoor persoonlijker worden volgens Boeing.
Grenzen verleggen
Verder is er ook nagedacht over het onderhoud. Als er een storing is krijgt het onderhoudspersoneel automatisch een melding, waardoor zij na de landing klaar staan voor reparatie. “We denken echt aan het verleggen van de grenzen met wat we vandaag de dag kunnen”, zei Dan Bittner ingenieur productontwikkeling.
Boeing laat niet weten wanneer we de nieuwe concepten kunnen verwachten. Het bedrijf is momenteel nog in de ontwikkelingsfase ervan.