Cathay Pacific Airways neemt in de komende twee jaar afscheid van al haar A340-300’s om plaats te maken voor de A350-900 als opvolger. Voor het einde van 2017 moet de laatste A340 de vloot verlaten hebben.
A350
Twee A340’s van Cathay zijn eerder dit jaar al met pensioen gegaan, een derde volgt later dit jaar. De overige vier gaan volgend jaar weg. Ondertussen voegt de maatschappij geleidelijk A350’s toe aan de vloot. Sinds mei dit jaar zijn er drie in gebruik genomen, de overige negentien komen later dit jaar en volgend jaar. In het halfjaarverslag schreef de maatschappij: “De A350-900XWB’s zijn brandstofefficiënt en hebben een goed vliegbereik, capaciteit en bedieningsergonomie passend bij onze eisen”.
Cathay is één van het toenemende aantal maatschappijen die A340’s aan de kant zetten. Ook Emirates en China Airlines stellen de vliegtuigen buiten dienst. In 2011 is Airbus gestopt met de productie van het type.
Verlies
Terwijl de vlootvernieuwing doorgaat is de omzet van Cathay Pacific in het eerste halfjaar met ruim 9 procent gedaald tot ongeveer 5,2 miljard euro. De maatschappij wijt dit aan de hevige concurrentie en de neerwaartse druk op de rendementen. Ook heeft het verlies geleden op de hoge brandstofprijzen. Door eerder gesloten contracten kon Cathay de gunstige olieprijzen niet benutten. De winst daalde met circa 82 procent tot ongeveer 40 miljoen euro.