fbpx
AirlinesOnderwerpenProfessional

“Laatste kans voor Swiss op Genève”

Moederconcern Lufthansa dreigt Swiss te vervangen door Eurowings als er niet snel winst wordt gemaakt. Dat heeft Zwitserse krant Sonntagszeitung uit een intern memo gehaald dat verstuurd is naar al het Genève-personeel.

Haalbaarheid
Swiss heeft tot 2018 om de Genève-basis winstgevend te maken. Ondertussen wordt er volgens de krant bij Eurowings al gewerkt aan het opstellen van een haalbaarheidsrapport. In de memo staat dat het doel niet gehaald is om winstgevend op de short-haul ondanks intensieve pogingen.

Dochter concurrentie
Lufthansa wakkert de concurrentie aan door project Geneva Reloaded te starten om Swiss winstgevend proberen te krijgen en tegelijk Eurowings de opdracht te geven te kijken of Genève een interessante basis kan zijn. Geneva Reloaded moet zorgen voor een “Significante stijging in de winstgevendheid”, aldus de memo. Het routenetwerk wordt ingeperkt van 41 naar 30 bestemmingen. Tevens hoopt men op flinke kostenbesparingen met de komst van de CSeries.

EasyJet
Grote concurrent op Genève is easyJet. Die maatschappij heeft 43 procent van de markt in handen, terwijl Swiss een aandeel van vijftien procent heeft. Swissair, voorganger van Swiss, besloot in 1996 Genève flink te downgraden, waarna easyJet zijn slag kon slaan. Swiss trok zich in 2015 volledig terug van Basel en ook daar is easyJet nu de nummer 1.

Geen Zwitserse airline
De hoogste bestuurder van de lokale overheid zegt dat als de maatschappij zich uiteindelijk terugtrekt van Genève het zich niet meer de nationale maatschappij kan noemen. “Het zal voor een enorme reputatieschade zorgen onder het Frans sprekende deel van de Zwitserse bevolking.” De airline zegt -uiteraard- optimistisch te zijn en alle vertrouwen te hebben. De grootste hub is Zürich.

Lees ook onze Genève Aéroport special

Easyjet_Swiss

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button