Amerikaanse prijsvechter Southwest ziet mogelijkheden in codeshares en andere overeenkomsten met grote internationale maatschappijen.
In een interview met Skift zegt de maatschappij dat er veel kansen zijn door meer samen te werken. Vooral het vullen van de vluchten die niet op piektijden vertrekken zou interessant kunnen zijn. Volgens de maatschappij zijn er nu veel internationale reizigers die twee losse tickets kopen. Eén naar de VS en dan een Southwest ticket om op de plaats van bestemming te komen. Handig is dit niet voor de passagiers, als de ene vlucht vertraagd is hebben ze simpelweg pech voor de tweede vlucht.
Aantallen
Hoeveel passagiers interesse in een codeshareovereenkomst zouden hebben weet Southwest niet. Er is kleinschalig onderzoek gedaan in Denver. Van elke Icelandairvlucht zijn er 20 mensen die verder vliegen met de Amerikaanse budgetmaatschappij. Op een ANA-vlucht zitten gemiddeld 50 overstappers.
Ooit ondenkbaar
Enige tijd geleden was samenwerken met andere maatschappijen ondenkbaar voor Southwest. Net als Ryanair ging de maatschappij zijn eigen gang. Financiële topman Cullen zegt daarover: “In het verleden zouden we wel meer dingen niet doen: naar La Guardia vliegen, of internationaal opereren. Naarmate we groeien stellen we die plannen bij. Dat is net zo met codeshares.”
De nieuwe Bose A30-pilotenheadset: beter dan ooit?
Bestel nu in de webshop van Bose Aviation!

