Close Menu
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws
  • Achtergrond
  • Editors’ Choice
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Longread
    • Militair
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
  • Account
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
  • Over Up in the Sky
  • Vacature plaatsen
  • Adverteren
  • Team
  • Tip de redactie
  • Contact
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube WhatsApp
Login
0 Winkelmandje
Up in the SkyUp in the Sky
  • Home
  • Recent
  • NL Nieuws

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Schiphol sleept zonnepark voor de rechter

    20/06/2025
  • Achtergrond

    Slot in Marokko: de koning krijgt voorrang | Column

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025

    Veteranentranen | Column Goof

    15/06/2025

    KLM-avontuur: nachtelijk zeilen

    14/06/2025

    De meest briljante Nederlandse vliegtuigbouwer? | Interview

    14/06/2025
  • Editors’ choice

    Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

    23/06/2025

    KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

    23/06/2025

    Balletje ligt bij Eindhoven Airport

    22/06/2025

    Air India grijpt na 787-crash in op Schiphol

    21/06/2025

    Fokker moest plat

    21/06/2025
  • Rubrieken
    • Analyse
    • Boeken
    • Column
    • Foto-artikel
    • Historische Luchtvaart
    • Interview
    • Militair
    • Longread
    • Opinie
    • Podcast
    • Travel
  • Webshop
  • Werken in de Luchtvaart
Up in the SkyUp in the Sky
Home»Algemeen»Nieuws»Trouble on the atlantic
Nieuws

Trouble on the atlantic

Joeri van OrmondtDoor Joeri van Ormondt22/08/2016Leestijd: 4 minuten
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email
Noorderlicht boven de Atlantische Oceaan ©NASA
Delen
Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email

Het piept en kraakt op de Atlantic, de kurk waar menig gevestigde maatschappij op drijft. Nieuwkomers eisen hun deel op en dat is terug te zien in de cijfers. Trouble on the Atlantic.

Cashcow
Transatlantische routes zijn van oudsher de cashcow van de gevestigde Europese en Amerikaanse maatschappijen. Op de routes is weinig concurrentie en de EU staat verscheidene joint ventures toe. De vraag is groot, het aanbod beperkt en de prijzen zijn relatief -en semi kunstmatig- hoog. Hoe anders is dat op routes naar Azië en binnen Europa.
De winst van de legacy carriers moet dan ook voor een belangrijk deel van de trans-Atlantische routes komen, maar dat verdienmodel staat onder druk, zo blijkt uit onderzoek van Up in the Sky.

Europa
De Europese maatschappijen laten een wisselend beeld zien, over het algemeen presteren ze nog redelijk op de Atlantic. Voor Lufthansa is het relatief nog steeds de best presterende route. Bij de International Airlines Group (Iberia, British Airways en sinds kort ook Aer Lingus) is het beeld al minder florissant. In de periode van 1 januari vorig jaar tot en met juli dit jaar nam het aantal passagiers weliswaar toe, maar minder dan op andere routes.
Groeide het totale aantal passagiers bij IAG in 2015 en 2016 met respectievelijk 9,3 procent en 7,7 procent; op Atlantische vluchten was dat 1,6 procent en 2,9 procent. De opbrengsten per kilometer tonen een vergelijkbare trend.

Kantelt
Air France-KLM zit tussen IAG en Lufthansa in. Van oktober 2015 tot maart 2016 presteren de Atlantische routes beter dan andere long-haul routes, daarna kantelt het beeld. De bezettingsgraad neemt af en ook het aantal vervoerde passagiers daalt, tot een krimp van bijna 4 procent in juni. Andere routes zijn lucratiever dan die naar Noord-Amerika.

Verenigde Staten
Duidelijk slechte cijfers komen uit de VS, met Delta als zwakste broeder. American Airlines presteert het best van de grote drie op de Atlantic. In 2015 hield de maatschappij de capaciteit gelijk op die routes. De verdiensten per kilometer bleven ook onveranderd; waarmee de routes het minder dan gemiddeld deden bij AA. Over de hele linie werd vorig jaar een omzetstijging van 2 procent gerealiseerd, de trans-Atlantische omzet ging met 2,8 procent achteruit.
United zag de totale inkomsten de afgelopen anderhalf jaar gemiddeld stijgen 1,4 procent. Op de Atlantische routes was vorig jaar juist sprake van een afname met 4,6 procent vorig jaar en 0,8 procent in de eerste zes maanden van dit jaar.

Delta
Met name Delta zal zich achter de oren krabben. De omzet en winst op de trans-Atlantische routes liep in de afgelopen vier kwartalen steeds met procenten tegelijk terug, in sommige kwartalen tot zo goed als in de dubbele cijfers; ze presteren daarmee ronduit slecht. De trans-Atlantische routes zijn goed voor bijna een vijfde van de totale omzet van Delta. Wanneer de binnenlandse routes buiten beschouwing worden gelaten, zorgt de Atlantic voor meer dan de helft van de omzet van de Amerikaanse partner van KLM.

De teruggang van Delta op transatlantische routes van de afgelopen vier kwartalen op een rij:
[su_table]

Kwartaal Omzet Winst
Q2 2016 -2,6% -4,4%
Q1 2016 -9,7% -6,4%
Q4 2015 -4,1% -5,3%
Q3 2015 -5,6% -9,5%

[/su_table]

Toetreders
De transatlantische routes waren lange tijd het domein van de gevestigde orde, maar dat verandert snel. Icelandair en WOW air concurreren stevig op prijs en verleiden passagiers met een gratis overstap. Norwegian rammelt steeds nadrukkelijker aan de poorten. De VS proberen dit tegen te houden, maar dit is eerder uitstel dan afstel. Er zit nog een fiks aantal nieuwe Dreamliners in de pijplijn die veel trans-Atlantisch zullen worden ingezet.
De maatschappij heeft ook A321LR’s besteld, die ze kan inzetten op de dunnere routes. JetBlue heeft een optie genomen op dezelfde toestellen, om low-cost de oceaan over te vliegen.

Alles wijst erop dat het laatste bastion van de gevestigde orde langzaam afbrokkelt, met dank aan de concurrentie.


Droom jij van een belangrijke rol in het luchtruim?
Dit is je kans!




Werken in de Luchtvaart

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend
Airbus A321 Airbus A321neo American Airlines British Airways Delta IAG KLM Transatlantisch United Airlines
Delen: Facebook WhatsApp Twitter LinkedIn Email Copy Link
Joeri van Ormondt
  • Website
  • LinkedIn

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde Artikelen

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025Redactie

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025Redactie

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025Redactie
Recent

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23/06/2025

KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’

23/06/2025

Ryanair 737-passagiers snappen besluit niet

22/06/2025
Populair

Douane doet opmerkelijke vondst op Schiphol

19/06/2025

Belgische luchthavens wederom gesloten

16/06/2025

Trump-karavaan op Schiphol aangekomen

22/06/2025

Bedankt

Je ontvangt vanaf nu de nieuwsbrief!

.

Werken in de Luchtvaart

Officier Vlieger – Werken bij Defensie

Verschillend

Officier Vlieger (VWO) – Werken bij Defensie

Verschillend
VWO

Onderofficier Luchtgevechtsleiding – Werken bij Defensie

Uddel
MBO
Up in the Sky
Facebook X (Twitter) Instagram YouTube LinkedIn WhatsApp RSS
  • Over Up in the Sky
  • Adverteren
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacy
  • Manage Consent
  • Flying Insight
  • Contact
© 2025 UpFactory B.V. Alle rechten voorbehouden.

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Inloggen of account aanmaken

Welkom terug!

Log hieronder in op je account. Een account aanmaken kan bij het plaatsen van een bestelling.

Wachtwoord vergeten?