fbpx
AirlinesFrequente reizigersOnderwerpen

Airlines VS zelf verantwoordelijk voor 323.454 vertragingen

Vertragingen in de Verenigde Staten werden het afgelopen jaar vooral veroorzaakt door de airlines zelf. Dit blijkt volgens Bloomberg uit data van de Amerikaanse overheid.

De overheid houdt sinds 2003 bij waardoor vluchten vertraagd worden. Die data wordt geleverd door de airlines zelf. Een vlucht is ‘vertraagd’ als een vliegtuig minimaal vijftien minuten te laat bij de gate arriveert.

De vertragingen kwamen tussen 2003 en 2015 meestal door het weer of door storingen in het luchtverkeersleiderssysteem van de FAA; zaken waar de airlines niet veel mee kunnen doen. In 2015 waren de vertragingen wel grotendeels te wijten aan de maatschappijen, stelt Bloomberg. Het ging bijvoorbeeld om technische problemen, onvoldoende personeel of vertraging bij het verwerken van de bagage.

“Ze kunnen zich niet veel meer veroorloven”, zegt Charlie Leocha van reizigersorganisatie Travelers United tegen Bloomberg. Leocha wijt de vertragingen aan het verlangen van de maatschapppijen om winst te maken.

In 2015 werden 323.454 vluchten genoteerd als vertraagd. Dat is ruim 6770 vluchten meer dan de FAA toestaat volgens Bloomberg. Bij elkaar opgeteld waren de vluchten 20.2 miljoen minuten te laat, becijferde de overheid. In 2014 lag dat aantal nog 2,7 miljoen minuten lager.

Volgens belangenorganisatie Airlines 4 America vertellen de cijfers niet het hele verhaal omdat de airlines veel geïnvesteerd hebben in het terugdringen van de vertraging.

 

 

✈️ Ontvang 20.000 Flying Blue Miles met een American Express kaart

Vraag een American Express Gold creditcard aan en ontvang daarbij tijdelijk 20.000 Flying Blue miles. Ter illustratie: een KLM-vlucht Amsterdam-Berlijn begint momenteel al vanaf 4.500 miles, exclusief belastingen. Lees de voorwaarden alvorens de kaart aan te vragen.

Bas Joosse

Senior editor. Bas is journalist en van jongs af aan gefascineerd door de luchtvaart. Hij woont vlakbij Schiphol. Hij is sinds het begin verbonden aan Up in the Sky. Verder is Bas eindredacteur voor een tijdschrift en werkt in de luchtvaartindustrie.

Gerelateerde artikelen

Back to top button