Historische luchtvaartLiefhebberNieuwsNL nieuwsOnderwerp

DDA Classic Airlines verkoopt DC-3 aan Aviodrome

DDA Classic Airlines heeft afstand gedaan van PH-DDZ ‘Doornroosje’. Deze DC-3 is verkocht aan Aviodrome te Lelystad, waardoor PH-PBA ‘Prinses Amalia’ als vlaggenschip van DDA overblijft. Dinsdag 23 augustus werd het verkoopcontract ondertekend. Up in the Sky sprak met Feije Jaski, voorzitter van DDA Classic Airlines, die namens DDA de overeenkomst ondertekende.

Vliegende publiekstrekker
“Sinds 2012 staat de PH-DDZ al aan de grond, door problemen met één van de motoren kon Doornroosje niet meer vliegen. De financiële middelen van de stichting waren de laatste jaren onvoldoende om een motor te kunnen vervangen. Sinds 2012 hebben we onze vluchten uitgevoerd met de PH-PBA en bleek eigenlijk dat we prima met één toestel in de behoefte kunnen voorzien. Aviodrome (in de persoon van dhr. Lips van Libéma) toonde interesse in de PH-DDZ. Hij was op zoek naar een vliegende publiekstrekker voor het Aviodrome. Hun doel is om de PH-DDZ weer vliegend te krijgen en waarschijnlijk ook te laten voorvliegen op shows. Het is niet de bedoeling dat er rondvluchten mee gemaakt gaan worden, dus Doornroosje zal geen directe concurrent worden van Prinses Amalia.”

Doornroosje tot leven gewekt
PH-DDZ werd in 1987 door DDA aangekocht, met als doel haar op te slaan en bij het 75-jarig bestaan van de DC-3 in 2010 weer ‘tot leven te wekken’. Met die gedachte, werd ze ‘Doornroosje’ gedoopt. Sinds 1987 is hard gewerkt aan de PH-DDZ om het toestel volledig te restaureren en reviseren. Mede door de crash van de PH-DDA in 1996, is Doornroosje uiteindelijk eerder tot leven gewekt en maakte ze in 1999 haar eerste vlucht na de restauratie. Sinds 2012 heeft PH-DDZ echter niet meer gevlogen. Feije Jaski: “Binnen nu en een paar weken zal Doornroosje over de weg en het water naar Lelystad worden getransporteerd. Vanaf Schiphol gaat het eerst per dieplader naar de Ringvaart, vervolgens over het water naar de haven van Lelystad. Het laatste stuk naar Lelystad Airport gaat weer per dieplader.”

Toekomst van DDA
Over de toekomst van DDA Classic Airlines is de voorzitter positief: “Zoals bekend, gaan we komende maand verhuizen naar Lelystad Airport, waar we hangarruimte gaan huren in dezelfde hangar waar de Catalina PH-PBY staat. Verder zijn we druk op zoek naar nieuwe sponsoren, nadat de KLM zich heeft teruggetrokken. Ook nieuwe donateurs zijn natuurlijk altijd welkom!”

Tags

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen