Schiphol heeft fouten gemaakt in de berekening van milieu- en geluidswinst van nieuwe start- en landingsprocedures. Dat blijkt uit een onderzoek van de Commissie voor de Milieueffectrapportage (MER).
Nieuwe procedures
Schiphol gaat de komende tijd de start- en landingsprocedures opnieuw instellen om verder te kunnen groeien. Hiermee wil de luchthaven brandstof besparen en geluidsoverlast verminderen. Een deel van de geluidswinst kan Schiphol gebruiken om uit te breiden.
Berekening
De commissie MER, een adviesbureau van de overheid concludeert na onderzoek dat Schiphol fouten heeft gemaakt in de berekeningen. De voorgestelde procedures leveren minder milieu- en geluidswinst op dan gedacht. Schiphol gebruikt in de berekeningen de, verouderde, Nederlandse regels. Dit dienen echter de internationale te zijn. Er wordt in de huidige Schipholberekening uitgegaan van een geluidswinst van 3 decibel, met de nieuwe methode is de winst beperkter: 1,5 decibel. Dit verschil is berekend op basis van een steekproef, het is dus nog niet definitief.
De overheid zegt al langer te werken aan de invoering van de nieuwe regels, maar dit nog niet voor elkaar te hebben. Een woordvoerder van het ministerie zegt dat nog niet bepaald kan worden hoeveel het nieuwe rekenmodel gaat schelen in mogelijk groei voor Schiphol.
Besluit
Schiphol moet het opnieuw gaan berekenen. Daarna neemt staatssecretaris Sharon Dijksma een besluit over verdere groei.