fbpx
NieuwsNL NieuwsOnderwerpenProfessionalSchiphol Airport

Schiphol: flink minder winst, havengelden weer omhoog wegens drukte

Schiphol Group publiceert vandaag de halfjaarcijfers. Er zijn meer passagiers en vliegbewegingen dan verwacht. Door lagere havengelden is er flink minder winst. Vertrekkende passagiers lopen minder een winkel in en gaan meer in horeca zitten.

Getallen
De netto-omzet in het eerste halfjaar 2016 is met 687 miljoen euro gelijk gebleven met dezelfde periode in 2015. De kosten stijgen met 2,6% tot 412 miljoen euro. Deze stijging houdt verband met de forse groei van het aantal passagiers en de benodigde operationele maatregelen om deze groei in goede banen te leiden. De nettowinst is over het eerste halfjaar 2016 met 40,6% gedaald en bedraagt 121 miljoen euro (2015: 203 miljoen euro). Een forse daling van inkomsten uit vastgoed draagt hier ook aan bij.

Passagiers
Het passagiersvolume op Amsterdam Airport Schiphol stijgt met 9,9% naar 29,7 miljoen passagiers. Het aantal vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol stijgt met 5,9% naar 228.630. De gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier in de winkels achter de securitycontrole op Amsterdam Airport Schiphol is gedaald van 14,66 euro naar 13,70 euro (-6,5%). De gemiddelde horecabesteding per vertrekkende passagier is gestegen van 5,59 euro naar 5,91 euro (+5,8%). Schiphol heeft overigens in 2015 een groot deel van de aandelen in de retail verkocht.

Knelpunten
De invloed van de gestegen passagiersaantallen (+9,9% op Amsterdam Airport Schiphol) op de netto-omzet wordt gecompenseerd door een daling in de havengeldtarieven met 11,6% per 1 april 2016. Schiphol zegt dat bij grote zomerdrukte en incidenten, zoals de tijdelijke verhoging van het dreigingsniveau en stakingen, de operationele knelpunten goed zichtbaar en helaas ook soms merkbaar voor de reizigers. Om dit aan te pakken wordt er fors geïnvesteerd. Er zijn al diverse projecten opgeleverd zoals de nieuwe parkeergarage en Lounge 2. Schiphol gaat bouwen aan een nieuwe pier en een nieuwe terminal ten zuiden van het huidige gebouw. Volgens planning zijn die klaar in respectievelijk 2019 en 2023.

Havengelden omhoog
Aan de infrastructuur zijn ook aanpassingen nodig, met name de toevoer van reizigers loopt tegen het maximum aan. Het station wordt uitgebreid en er wordt gekeken naar het aanpassen van de toevoerwegen. De komende tijd worden tijdelijk maatregelen genomen om de druk te verlichten totdat de nieuwe gebouwen en wegen klaar zijn. Deze tijdelijke oplossingen zullen leiden tot een verhoging van het kostenniveau. Om die kosten op te vangen worden in 2017 de havengelden geleidelijk weer verhoogd. Een woordvoerder van Schiphol zegt tegen Up dat hij nog niet kan zeggen hoeveel de stijging zal bedragen. “Schiphol heeft in de afgelopen periode de havengelden fors verlaagd vanwege een stijgend aantal passagiers, kostenbewaking en lagere rente. Wij verwachten ook na een stijging van de havengelden de huidige goede concurrentiepositie te kunnen behouden”, aldus de woordvoerder.

Kracht van mainport Schiphol
Jos Nijhuis, President-directeur van Schiphol Group: “De snelle groei van het aantal passagiers tot ruim 63 miljoen dit jaar toont de kracht van de Mainport Schiphol. Behoud van deze positie is echter niet vanzelfsprekend. Het geopolitieke en economische klimaat is onzeker en de concurrentie zit niet stil. Door de snelle groei van het aantal passagiers bereikt Schiphol de grenzen van haar capaciteit en staat de kwaliteit onder druk. Helaas is dit soms merkbaar voor passagiers. Om in de toekomst optimale service aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te kunnen blijven leveren en onze positie te kunnen behouden voeren wij investeringen in capaciteit, kwaliteit en bereikbaarheid fors op. Het investeringsniveau neemt hierdoor in de komende jaren toe van gemiddeld 400 miljoen euro naar 600 miljoen euro per jaar.”

Andere ontwikkelingen
• Schiphol is de nummer twee hub-luchthaven van de wereld op basis van het ‘Connectivity Report 2016’opgesteld door SEO in opdracht van Airports Council International.
• Op 1 juli 2016 is de vernieuwde Lounge 2 officieel geopend.
• In april 2016 is op P3 een nieuwe parkeergarage met 2.650 plaatsen voor lang parkeren geopend. De garage is voor 90% uit herbruikbaar staal en beton gebouwd en heeft zonnecellen en ledverlichting.
• De bezettingsgraad van de totale vastgoedportefeuille van Schiphol bedraagt 87,3% per 30 juni 2016 (HJ2015: 88,2%).
• In juni 2016 heeft Lelystad Airport de contracten getekend voor de bouw van een nieuwe terminal en deintegrale dienstverlening. Begin 2017 zal worden gestart met de bouw. Naar verwachting zullen in 2018, conform afgegeven planning, de eerste passagiers vanaf deze nieuwe leisure luchthaven vertrekken.

Lees UP een jaar lang advertentievrij voor €24!

Advertenties zijn helaas noodzakelijk om de redactie draaiende te houden. Advertentievrij UP lezen kan echter ook, voor €24 per jaar. Ja, ik steun UP en lees de site een jaar lang advertentievrij.

Joeri van Ormondt

Oprichter. Joeri heeft samen met Sander in 2013 Up in the Sky opgericht. Tot medio 2020 was hij eigenaar. Nu is hij gastredacteur. Daarnaast is hij logopedist-stottertherapeut bij De Stotterpraktijk.

Gerelateerde artikelen

Back to top button