fbpx
OnderwerpenProfessionalVliegtuigen

Civiele Hercules-versie opnieuw in productie

Het heeft 25 jaar geduurd, maar in 2017 rolt er weer een civiele versie van de C-130 Hercules van de band bij Lockheed Martin. Recent liet Lockheed Martin weten dat het productieproces van de eerste LM-100J volgens plan verloopt. In de eerste helft van 2017 zal de burgerversie van de C-130J ‘Super Hercules’ haar eerste vlucht maken.

Meer dan een halve eeuw in productie

De C-130 Hercules vloog voor het eerst op 23 Augustus 1954, deze week dus 62 jaar geleden. Van dit militaire vrachtvliegtuig zijn sindsdien meer dan 2500 exemplaren geproduceerd; het is het enige militaire toestel dat al ruim 60 jaar onafgebroken in productie is. In 1996 werd de laatste ‘gewone’ Hercules gebouwd. In datzelfde jaar maakte ook de C-130J haar eerste vlucht. De C-130J ‘Super Hercules’ is een verbeterde versie, met nieuwe motoren en zesbladige propellers. Inmiddels zijn er ruim 300 exemplaren van de C-130J in gebruik bij 16 luchtmachten.

C-130J Hercules © Leonard van den Broek
C-130J Hercules van de Italiaanse luchtmacht © Leonard van den Broek

 

Civiele Hercules-versie
Omdat er destijds vraag was vanuit de civiele luchtvaart, ontwikkelde Lockheed begin jaren ’60 een burgerversie van de Hercules, aangeduid als L-100. Hoewel bedoeld voor de civiele markt, vonden enkele tientallen L-100’s hun weg naar militaire gebruikers, zoals de luchtmachten van Indonesië, Pakistan en Saudi-Arabië.

L-100 Hercules van de Indonesische luchtmacht © Leonard van den Broek
L-100 Hercules van de Indonesische luchtmacht © Leonard van den Broek

 

Vrijwel gelijktijdig met de militaire C-130J, begon Lockheed Martin in 1996 ook met de ontwikkeling van een civiele variant. In 2000 werd dit project echter stopgezet, om voorrang te geven aan de militaire versies van de C-130J. Begin 2014 werd het programma nieuw leven ingeblazen en kreeg het de type-aanduiding ‘LM-100J’. Hoewel de eerste vlucht van de LM-100J nog moet plaatsvinden, zijn er inmiddels bestellingen geplaatst voor 25 exemplaren. Lockheed Martin hoopt dat de LM-100J in de toekomst bij veel gebruikers de oude L-100 kan vervangen. Of zoals Lockheed Martin zelf over de LM-100J schrijft op haar website: “Alleen een Herc kan de plaats innemen van een Herc”.

 

 

Leonard van den Broek

Redacteur / fotograaf. Leonard groeide op in Eindhoven, waar zijn interesse voor de luchtvaart werd gewekt door het vliegverkeer rond 'Welschap'. De afgelopen jaren bezocht Leonard talloze vliegbases in binnen- en buitenland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button